Direct naar artikelinhoud

Vettel neemt optie op titel

Drie weken geleden profileerde Lewis Hamilton zich als de man met de beste wapens om Sebastian Vettel van een vierde wereldtitel te houden, toen de Brit overtuigend won in Boedapest. Nu confronteerde Vettel iedereen met de realiteit: hij is en blijft de man die het seizoen domineert.

Wie Francorchamps gisteren ging afmeten tegen andere races die we dit jaar al te zien kregen, ging ontgoocheld naar huis. Niet meteen een spektakelstuk, de Belgische grand prix. Om niet te zeggen: saai. Tenminste toch als we even geen rekening houden met de acties van Greenpeace voor de start en op het podium.

Het had met allerlei factoren te maken. Om te beginnen is Francorchamps vaak eentonig als het niet regent. De lange, vloeiende bochten bevoordelen de beste auto meer dan ooit. Bovendien zijn de huidige F1-machines zo doeltreffend gebouwd, dat ze niet eens meer moeten remmen voor de beruchte 'Raidillon', ooit 's werelds meest gevreesde bocht. De heren F1-coureurs gaan er gewoon plankgas door nu. Alsof het heel gewoontjes is. Zodat de foutprobabiliteit ook veel lager is.

Topcoureur

Als je dan ook nog eens een topcoureur in de beste auto zet, dan weet je genoeg. Gisteren had niemand Vettel kunnen kloppen. "Hij reed in een klasse apart", zei Fernando Alonso, misschien wel man van de race na een indrukwekkend rit van zijn negende startplaats naar stek twee. "Sebastian was ongrijpbaar", jammerde Lewis Hamilton, derde op het podium.

"Het ging allemaal als vanzelf", beaamde Vettel, die niet eens probeerde het klassieke verhaal te brengen, dat het in dergelijke races toch wel zeer moeilijk is om geconcentreerd te blijven, dat soort onzin. "De auto was perfect, je kunt echt niet van een betere machine dromen", zei hij. "Zelfs beter dan we zelf hadden verwacht."

De Red Bull boezemde Vettel zoveel vertrouwen in dat hij het zich met nog twee ronden te gaan, bovendien met riante voorsprong, nog permitteerde om de snelste rondetijd neer te zetten. Zijn race-ingenieur kreeg zowaar angstzweet in de nek: "Kan het misschien wat rustiger ...", smeekte de man door de boordradio.

Leek Lewis Hamilton drie weken geleden in Boedapest nog de enige die het Vettel in de tweede seizoenshelft moeilijk kan maken, dan nam Fernando Alonso die rol gisteren over. "We hebben tijdens het zomerreces wat aan de auto gesleuteld, en het ding is nu veel sneller."

De Spanjaard was inderdaad de enige die de rondetijden van Vettel tot op iets minder dan een halve seconde kon benaderen. Hamilton kon dat nooit.

"Jongens, ik pers echt alles wat ik kan uit dit ding", jammerde hij na twintig ronden door de boordradio. En bevestigde na afloop: "Zowel Vettel als Alonso waren te rap voor mij."

Perfecte doortocht

De Brit was vanop zijn in de regen veroverde pole position nochtans het snelste gestart. Maar een foutje op de Raidillon, altijd tricky in de eerste ronde met nog koude banden en volle tanks, bezegelde zijn lot. Lewis ging te breed, zijn Mercedes verloor wat snelheid en Vettel kon na een perfecte doortocht van die Raidillon onder de versnellingsbak van de Mercedes kruipen.

Meer moest dat niet zijn om dankzij het aanzuigeffect en KERS (bijkomende elektrische pk's die je gedurende zes seconden mag gebruiken) al in de eerste ronde de macht te grijpen, en die dus niet meer uit handen te geven. Met 46 punten voorsprong in het kampioenschap is de kans klein dat iemand hem nog kan bedreigen.