Direct naar artikelinhoud

Miljonair betaalt facelift Colosseum

Drie jaar na het akkoord voor het opknappen van het Colosseum zijn deze week de werkzaamheden van start gegaan. Met de financiële steun van schoenenmerk Tod's staat Italiës beroemdste monument de komende drie jaar in de steigers.

Eigenaar van het exclusieve modemerk Tod's Diego della Valle betaalt het 25 miljoen euro kostende project. In ruil daarvoor is de zakenman vijftien jaar lang de enige die het symbool van het Colosseum mag gebruiken als logo.

Dat akkoord is omstreden en consumentenbond Codacons klaagde bovendien over het restauratieplan van de modebaas. Maar een rechtbank gaf ze deze zomer ongelijk. Afgelopen najaar verschenen de eerste steigers. "We hebben drie jaar tijd verloren met gekibbel", zei Diego della Valle deze week bij de lancering van het project.

Verkleurde façade

Het project gaat zeker drie jaar duren. De door voorbijrazend verkeer verkleurde façade zal worden schoongespoten en teruggebracht naar de oorspronkelijke kleur. De hekken die de vele voormalige in- en uitgangen van het Colosseum afsluiten - meer dan 50.000 toeschouwers van bloedvergieten konden binnen tien minuten buiten staan - worden vervangen. De binnenkant en de ondergrondse gangen worden gerestaureerd en naast het Colosseum wordt een informatiecentrum gebouwd. Over 915 werkdagen moet straks 25 procent extra oppervlakte toegankelijk worden voor toeristen.

"Hopelijk kunnen we dit beschouwen als een vertrekpunt voor het herstel van het land", zegt Della Valle. Wanneer het Colosseum valt, zal Rome vallen, luidt immers het oude gezegde. En eind oktober viel opnieuw een brokstuk van het bijna 2.000 jaar oude symbool van Romeinse superioriteit naar beneden, net als in 2010. Het amfitheater wordt niet meer gebruikt als bron voor bouwmaterialen, zoals na het in onbruik raken van de bloedvergieten, maar een vallende steen doet volgens Della Valle alle internationale alarmbellen rinkelen en is een ramp voor het Italiaanse toerisme.

"Het Colosseum is ons beroemdste symbool", zegt Della Valle. "Iedereen bewondert het. Toen ik het zelf als kind voor het eerst zag, was ik ontzettend onder de indruk. Het was het grootste dat ik ooit had gezien en het is een van de weinige dingen die toen ik zelf groter werd die dimensie heeft behouden."

Brokstukken

De ondernemer zegt het logo van het Colosseum alleen te gebruiken voor zijn stichting Vrienden van het Colosseum en niks terug te vragen voor zijn geld. Maar hij doet wel een dringende oproep aan de Italiaanse premier. "Letta moet ingrijpen", zegt Della Valle. "Italië zou morgen kunnen herstellen als er duidelijke projecten zijn voor het toerisme. Toerisme is geen banaal woord en het is niet waar dat je van cultuur niet kunt eten. Wij hebben hier een rijkdom liggen die geen enkel land heeft. Tijd hebben we alleen niet meer."

Afgelopen zondag brokkelde opnieuw een stuk archeologisch erfgoed af: een muur van een werkplaats in de historische stad Pompeii stortte in. En toen het onlangs stormde in Rome, stroomde de regen het voor bezoekers gesloten mausoleum van Keizer Augustus binnen. Dat mausoleum zou worden gerestaureerd, zodat het volgend jaar tijdens het tweeduizendjarige jubileum van de sterfdag van Augustus kan worden geopend. De regering heeft er onlangs twee miljoen euro voor vrijgemaakt, maar het is te weinig om met de restauratie te beginnen.

Volgens de Italiaanse minister van Erfgoed, Culturele Activiteit en Toerisme Massimo Bray groeit het bewustzijn van de rijkdom van het culturele erfgoed. "Er wordt ontzettend veel gedaan om het te beschermen", zegt hij. "Maar zoals we kunnen zien bij het Colosseum is dat niet altijd eenvoudig."