Direct naar artikelinhoud

Minste doden in verkeer sinds 1950

In de eerste helft van 2013 zijn er in België 303 verkeersdoden gevallen. Dat is het laagste cijfer ooit sinds het begin van de metingen in 1950. Met dank aan Wallonië, dat een spectaculaire inhaalbeweging maakt.

Goed nieuws voor wie vaak de baan op gaat. Het aantal verkeersongevallen op Belgische wegen daalde fel tegenover dezelfde periode in 2012. Tijdens het eerste semester telde het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) 1.980 letselongevallen, zo'n 5 per dag. Een daling van 9,2 procent. "Een bemoedigend signaal", zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH).

Bovendien eisten die ongevallen een minder zware tol. Tijdens de eerste semester stierven 303 mensen in het verkeer, tegenover 321 vorig jaar. Die daling van 5,8 procent brengt het dodental op het laagste niveau ooit. Een opmerkelijke prestatie, vooral omdat het wagenpark jaar na jaar blijft groeien.

Opvallend is de grote vooruitgang in Wallonië. Daar daalde het aantal doden met 13,5 procent, of elf keer zoveel als in Vlaanderen (-1,2 procent ). "Een flinke inhaalbeweging die te danken is aan de strengere controles in Wallonië ", oordeelt bevoegd Waals minister Carlo Di Antonio (cdH). In Vlaanderen wordt al jaren veel meer gecontroleerd op snelheid, gordeldracht en rijden onder invloed. De prille inhaalbeweging van Wallonië werpt stilaan haar vruchten af.

Geen euforie

In Vlaanderen zijn er daarentegen weinig redenen tot euforie, ondanks de kleine sprong voorwaarts. In de provincies Antwerpen, West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant gaat het aantal dodelijke slachtoffers zelfs omhoog. Meer nog: terwijl het aantal motorongevallen in Wallonië met 43 procent daalde, ging dat in Vlaanderen met 28 procent omhoog.

Bemoedigend is de gestage daling van het aantal ongevallen tijdens de weekendnachten. Een opsteker voor Wathelet, die jongeren als een belangrijke doelgroep beschouwt. "De positieve tendens is zonder twijfel te danken aan de verhoging van het aantal terreinacties, campagnes en controles", meldt het BIVV.

Niettemin ziet Wathelet weinig reden tot euforie. Integendeel. Op Europees niveau is de doelstelling een halvering van het aantal doden tussen 2012 en 2020. "De statistieken geven het signaal dat we op de goede weg zitten, maar we hebben nog een lange weg te gaan. België bengelt nog altijd achteraan in het Europese peloton als je naar het aantal doden per miljoen inwoners kijkt", aldus de staatssecretaris.

Het BIVV hamert op het feit dat de resultaten van het eerste halfjaar niet zomaar veralgemeend kunnen worden. "Het weer heeft een belangrijke invloed op het aantal ongevallen. De lente van 2013 was buitengewoon somber en de eerste mooie dagen kwamen eigenlijk pas in juli. Dat zou een negatieve impact kunnen hebben op de rest van het jaar", aldus Van Damme.