Direct naar artikelinhoud

Josse De Pauw en Toon Tellegen kleuren Opera XXI

Voor de derde keer slaan de Vlaamse Opera, Transparant, LOD en deSingel de handen in elkaar voor Opera XXI,een tweejaarlijks festival voor hedendaags muziektheater. Champ d'Action komt er als partner bij.

Het buitensporigste project in het festival is zeker Hold Your Horses, een 'Grand Opéra de Trash' in 27 bedrijven (!) van componist Serge Verstockt. Volgens Verstockt gaat het over burgerlijke ongehoorzaamheid en over virtualiteit. Het hoofdpersonage is een hologram ener zijn ook boerenpaarden mee gemoeid, in deSingel en in 't stad. Op zijn minst spectaculair.

Veiliger maar even mooi is wat Josse De Pauw met Transparant en Collegium Vocale heeft opgezet rond Escorial van Michel de Ghelderode, een tekst waarin de koning in conflict komt met zijn nar. De muziek is van Lassus en van George Alexander van Dam, die op vraag van De Pauw op zoek moest naar 'jankende honden en klokkengelui'.

Klein maar fijn zijn de LOD-productie De eenzaamheid van de egel, een fabel van Toon Tellegen, Dick van der Harst en Raven Ruëll, en de reprise van Lilith van Claron McFadden, waarin de betreurde Jeroen Willems nog eens op film te zien zal zijn.

Met veel verwachting wordt uitgekeken naar Tragedy of a Friendship, een gesamtkunstwerk van Jan Fabre, Stefan Hertmans en Moritz Eggert rond de gespannen verhouding tussen Wagner en Nietzsche. Hertmans citeert Nietzsche, die over Wagners muziek schreef dat het als een gang naar de zee toe was, waarbij je op een bepaaald moment vaste grond onder je voeten verliest. Dan rest er nog maar één ding: 'Je moet zwemmen!'. Een motto dat ook voor het hele festival zou kunnen dienen.