Direct naar artikelinhoud

Philips houdt beter stand dan verwacht

Philips wist gisteren de markt te verbazen met beter dan verwachte resultaten voor het tweede kwartaal van dit jaar. Het Nederlandse elektronicaconcern heeft een reeks kostenbesparingen doorgevoerd en dat werpt zijn vruchten af.

Philips heeft nochtans zwaar te lijden onder de wereldwijde economische crisis. De omzet ging in het tweede kwartaal met 19 procent achteruit tot 5,23 miljard euro. Alle divisies van de groep voelden de impact van de crisis, maar vooral de afdeling ‘consumer lifestyle’ werd getroffen. Daar ging 30 procent van de omzet af. Die afdeling verkoopt vooral minder consumentenelektronica, zoals platte tv’s en audiosystemen.Voor de werknemers van Philips Brugge zal dat geen verrassing zijn. Midden juni sneuvelden in de West-Vlaamse fabriek 191 van de 475 banen. De dure televisies die in ons land worden gemaakt, vinden in crisistijden geen kopers.Zelfs de medische afdeling, gezien als de meest crisisbestendige, ging 5 procent achteruit.De impact van dat alles op de nettowinst is vrij dramatisch: die zakt op jaarbasis met liefst 94 procent tot 45 miljoen euro. Toch was dat beter dan verwacht. Analisten hadden gerekend op een verlies van 132 miljoen euro.Dat dit worstcasescenario geen werkelijkheid is geworden, heeft Philips enkel te danken aan drastische kostenbesparingen. Het voorbije jaar schrapte het Nederlandse concern 17.000 banen. Het is de bedoeling de kosten op jaarbasis met 600 miljoen euro terug te dringen. “We zullen er niet voor terugschrikken extra te snijden in de kosten, mocht dat nodig zijn”, kondigde topman Gerard Kleisterlee aan.