Direct naar artikelinhoud

NMBS kreunt onder schulden

De schuldenberg van de NMBS Groep is vorig jaar gestegen tot 3,8 miljard. Eén vraag dringt zich op: wie draait daar voor op? 'Van een kwijtschelding kan geen sprake zijn', zegt minister Labille van Overheidsbedrijven.

"Al bij al doen we het iets beter dan verwacht." Jannie Haek, de topman van de NMBS Holding, houdt de moed erin. Zijn raad van bestuur keurde de financiële resultaten van 2012 goed. De balans oogt niet bemoedigend. Vorig jaar verdween alweer 725 miljoen in de put die NMBS heet. Het Belgische spoor staat nu 3,8 miljard euro in het krijt. Opvallend is dat de helft van die schulden een erfenis is van ABX, de ex-logistieke dochter van de NMBS. Het mislukte paradepaardje van Etienne Schouppe werd in 2006 verkocht, maar de NMBS sleept de schulden nog met zich mee. Door de rente die elk jaar moet worden betaald, gaat het al om een bedrag van 1,9 miljard. De overige schulden zijn onder meer toe te schrijven aan NMBS Logistics, de verlieslatende goederendivisie.

De vraag die iedereen zich stelt: wie moet opdraaien voor die astronomische schuld? Op 1 januari 2014 wordt het Belgische spoor in een nieuw kleedje gestoken. Er komt een nieuwe structuur, nieuwe CEO's en nieuwe bestuursraden. De laatste keer dat er zo'n hervorming kwam, in 2005, nam de overheid nog 7,4 miljard euro schulden over. De belastingbetaler kan op zijn beide oren slapen, stelt minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS). "Van een kwijtschelding kan geen sprake zijn. In eerste plaats omdat we daar geen geld voor hebben. Bovendien wordt het tijd dat de NMBS zelf haar verantwoordelijkheid neemt. De schuld zal verdeeld worden onder de twee entiteiten die na 2014 overblijven: NMBS en Infrabel." In de Wetstraat wordt stevig gelobbyd over de verdeling. Infrabel probeert zoveel mogelijk schulden in de schoenen van NMBS te duwen, en vice versa. Zelf wil Labille daarover niets kwijt. "De regering overlegt met de Europese Commissie over een faire verdeling."