Direct naar artikelinhoud

Brussels Airlines zet door met Congolees 'spookproject'

Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines is niet van zins de plannen voor Korongo Airlines, de nieuwe Congolese maatschappij, op te bergen. Het project krijgt maar geen vergunning van de Congolese overheid, terwijl Brussels Airlines er al fors in investeerde. De Belgische vakbonden eisen dat een revisor de facturen inkijkt, omdat ze vrezen dat het 'spookproject' Brussels Airlines nodeloos op kosten jaagt.

Korongo Airlines is het samenwerkingsproject van Brussels Airlines met de investeringsgroep rond de niet onbesproken mijnbouwmagnaat George Forrest. Het project is intussen twee jaar oud. Korongo (swahili voor kroonkraanvogel) moest de Afrikaanse activiteiten van Brussels Airlines een nieuwe impuls geven.

Het plan was om vanuit Lubumbashi (Katanga) vluchten in Congo te organiseren, die qua veiligheid en comfort voldoen aan de internationale eisen. De eerste vluchten waren gepland voor 9 mei van dit jaar. Het project werd echter meermaals uitgesteld, omdat het nodige papierwerk ontbrak. Een half jaar later zijn alle nodige vergunningen er nog steeds niet. De drie voorziene vliegtuigen zijn nog niet eens in Lumumbashi. Er zouden problemen zijn met de importlicentie.

De vakbonden bij Brussels Airlines maken zich zorgen. Ze noemen Korongo een "risicovol spookproject". De onzekerheid dreigt de komende weken alleen maar groter te worden door de presidentsverkiezingen in Congo, omdat die tot meer vertraging kan leiden.

Vakbondsman Thierry Vuchelen van het ACLVB: "De vliegtuigen werden klaargemaakt voor Lumumbashi, maar staan gewoon op de startbaan in Zaventem. Er zijn 230 mensen ingezet in de voorbereiding van het project. Dat gaat om technici en onderhoudswerkers die de vliegtuigen moesten aanpassen, maar ook om stewardessen die een opleiding kregen. Dat zijn kosten die oplopen, in een jaar waarin er voor Brussels Airlines een verlies van 80 miljoen euro dreigt."

De voorbereiding van Korongo zou 11 miljoen euro gekost hebben. Neemt Brussels Airlines die voorbereidingskosten volledig op zich of wordt de factuur gedeeld met de groep rond Forrest? Dat is wat de bonden maar niet van de directie te weten komen.

"Daarom hebben we een revisor gevraagd op de ondernemingsraad van komende donderdag. We willen klaarheid over de facturen. Het kan niet de bedoeling zijn dat Brussels Airlines gratis diensten levert aan Korongo", zegt Vuchelen. De bonden vrezen vooral dat de kosten ook de komende maanden opgestapeld zullen worden, wat de directie ertoe kan bewegen om te besparen op de kap van het Belgische personeel.

De directie van Brussels Airlines presenteert vandaag zijn businessplan. Woordvoerder Geert Sciot verzekert alvast dat daarin het Korongoproject niet stopgezet wordt. De plannen blijven geldig, ondanks eerdere geruchten over het afblazen ervan.

De bonden betwisten overigens niet dat het Congolese project strategisch interessant kan zijn, alleen vragen ze zich af of de investeringen niet ten koste gaan van meer noodzakelijke projecten.

Het sociale klimaat is al enkele weken gespannen bij Brussels Airlines. Het vakbondsfront dreigt met een staking volgende vrijdag. Directe aanleiding is een conflict rond koopkracht en werkdruk dat maar blijft aanslepen. Volgens de directie heeft veel te maken met "profileringsdrang wegens de komende sociale verkiezingen". Er is de hele week sociaal overleg.