Direct naar artikelinhoud

Regen, romantiek en friet

Zin in pizza, friet of sushi? Gewoon bestellen via Just Eat. Het onlinefastfoodplatform baart opzien met nieuwe groeicijfers die door het dak gaan. Omzet en winstcijfers doen smaken naar meer. Ook in ons land is het beursgenoteerde bedrijf uit Londen actief. Een beurshype, of zit er toch meer vlees aan?

In het najaar van 2001 zet de Deense Jesper Buch zijn droom om wereldwijd een online-afhaalplatform uit de grond te stampen, om in de praktijk. Just Eat is geboren. Sceptici omschrijven het bedrijf als niet meer dan 'een onlinetelefoongids voor bezorgmaaltijden'. Maar dan moeten ze er wel aan toevoegen dat het bedrijf na amper twee jaar al winst boekte, en inmiddels noteert aan de Londen Stock Exchange. Bij de beursgang in 2013 kreeg het een waarde opgekleefd van 1,84 miljard euro. Het schreef meteen geschiedenis als grootste technologiebeursgang in de voorbije acht jaar in Londen.

Oprichter Jesper Buch is er dan al niet meer bij. De Deen verkocht amper zeven jaar na de start zijn aandelen. De geldschieters van Just Eat zijn vandaag de private equity-huizen Vitruvian Partners, Index Ventures, Greylock Partners en Redpoint Ventures. Jesper Buch zelf ging met de opbrengst rentenieren in het Spaanse Marbella. Daar is hij wel actief met nieuwe technologische bedrijven, zoals Mentaline (een onlineplatform voor psychologen en mental coaches), en Miinto (onlinemodebedrijf).

Pen en papier

Maar terug naar Just Eat. Het principe is in wezen simpel. Klanten kunnen via de website menu's van bezorgrestaurants in hun omgeving vergelijken, maaltijden bestellen en betalen. De aangesloten restaurants betalen Just Eat een eenmalige contributie (300 euro) voor de aansluitbox, waarlangs het order binnenkomt, en een commissie van 12 procent per bestelde maaltijd.

De formule slaat aan. Vorig jaar plaatsten liefst 9 miljoen mensen 40 miljoen bestellingen bij 36.000 restaurants. Het bedrijf is inmiddels actief in dertien landen, waaronder België, Nederland, Luxemburg, Ierland, Zweden, Noorwegen en Canada.

Kristof Saks, verantwoordelijk voor Just Eat België rekent dat in ons land nu zo'n 520 restaurants zijn aangesloten. "Bij de start, in 2009, ging het moeizaam. We zijn gestart met een zestigtal restaurants. Het concept was nieuw, en de scepsis groot. Vandaag is het goed ingeburgerd aan het raken. We dekken over heel Vlaanderen zowat 75 procent van de bevolking. Het zal niet verbazen dat de grote steden de voornaamste gebruikers tellen."

Volgens Saks werden vorig jaar in ons land ruim 500.000 bestellingen geplaatst via Just Eat. In het kantoor in Mechelen werken vijf mensen, aangevuld met een zestal freelancers die op de klantendienst werken. Zij houden de onlinebestellingen in de gaten, en grijpen in bij eventuele problemen.

Volgens huidig Just Eat-topman David Buttress zag Jesper Buch destijds correct in dat kleine afhaalrestaurants de technologische overgang volledig hadden gemist. "Het was nog altijd een telefoon, een pen en papier, en een kassa met contant geld", zei Buttress eerder deze week tegen de Daily Telegraph.

"Wij zijn nu goed anderhalf jaar aangesloten en ons klantenbestand is in die periode met ruim 20 procent aangegroeid", heet het bij Eethuis Alaska in Bredene. Zaakvoerders Geert Jacobs en echtgenote Vicky staan samen met schoonzoon Anthony in de zaak, die frieten en pita aanbiedt. "Wij hebben enkel positieve ervaringen", zegt Anthony. "Via Just Eat hebben we een veel breder publiek aangeboord dan we op ons eentje konden bereiken. De samenwerking loopt vlot."

Valentijn

Het bedrijf mag dan wel een technologische hype lijken, onderliggend is het wel een platform dat bestaande restaurants en bestaande consumenten met elkaar verbindt. En door de toenemende verstedelijking groeit de markt voor meeneem jaar na jaar. De slogan 'Don't cook, just eat' verleidt steeds meer mensen.

De cijfers van Just Eat Group ogen dan ook mooi. Over de eerste zes maanden van dit jaar steeg de omzet met 58 procent, tot 87,18 miljoen euro, terwijl de nettowinst verdrievoudigde tot 7,62 miljoen euro. Een groeiende mobiele strategie, en een regenachtige start van het jaar waren daar mee verantwoordelijk voor, aldus topman David Buttress.

In het Verenigd Koninkrijk, nog altijd de grootste markt, wordt meer dan 56 procent van de bestellingen via apps of via een mobiel apparaat geplaatst. De piekmomenten zijn de weekends, en vooral de zondag. Ook Valentijnsdag is een recorddag, met wereldwijd meer dan duizend orders per minuut. Regen, romantiek, en een smakelijke hap binnen het bereik van één muisklik. Jesper Buch had dat goed gezien.

---

JUST EAT

Opgericht door Jesper Buch in 2001 in Denemarken.

Vandaag actief in 13 landen

In 2013 waren er 9 miljoen klanten

Klanten plaatsten vorig jaar 40 miljoen bestellingen, in 36.000 restaurants

Sinds 2009 in België actief, via 520 restaurants