Direct naar artikelinhoud

Vergeet de Fyra, Desiro is de nieuwe zorgentrein

Jo Cornu, de nieuwe baas van de NMBS, erkent in een interview met het weekblad Knack dat na de Fyra nu ook de Desiro een probleem blijkt. Elke 8.000 kilometer dat zo'n trein rijdt, is er een panne.

Gemiddeld één keer per week heeft de Desirotrein af te rekenen met pech. "En dat heeft een invloed op onze stiptheidscijfers", zegt Cornu. "In 35 procent van de gevallen dat een trein te laat is, heeft dat te maken met de onbetrouwbaarheid van het materiaal." Het gaat voornamelijk om defecten waarbij de Desirotrein terug moet naar het atelier om hersteld te worden. Maar het échte probleem zit nog dieper, zegt de topman.

"In Europa is er bij de spoorwegen haast niets gestandaardiseerd. Wij leven in de mentaliteit van de negentiende eeuw als we een trein bestellen: elke spoorwegmaatschappij heeft zijn eigen normen en regels qua veiligheid, voeding van de treinen, signalisatie... Als een spoorwegmaatschappij een trein bestelt, koopt ze geen model dat elders goed spoort. Nee, die trein moet op tientallen vlakken worden aangepast naar de eigen noden en vragen, tot de kleur van de knop waarmee je de deuren opent. Aan de hand van een lastenboek van honderden bladzijden worden dan enkele treinstellen op maat van de klant gemaakt. Stel u voor dat dit bij uw auto zou gebeuren." Volgens Cornu zit fabrikant Siemens Transport ook verveeld met de zaak, "Want het kost hen geld."

Voorlopig is er niet meteen een oplossing voor het probleem. "Ik heb de baas van Siemens Transport aangesproken en gevraagd of hij gelukkig zou zijn als zijn auto om de 8.000 kilometer in panne zou staan." Andere treinen hebben zo'n panne 'maar' om de 30.000 kilometer.