Direct naar artikelinhoud

Toeleveranciers Ford Genk vallen als dominostenen

Service Magazijn Limburg, een toeleverancier van Ford Genk, heeft tijdens een ondernemingsraad de intentie tot sluiting van het bedrijf aangekondigd. Bij de drie nabijgelegen toeleveranciers, Lear, IAC en Syncreon, kreeg het personeel nadien dezelfde boodschap te horen.

Met de aankondiging, nodig volgens de wet-Renault, is de eerste officiële stap gezet om de activiteiten stop te zetten wanneer de band bij Ford Genk ook definitief wordt stilgelegd. De Amerikaanse autobouwer liet in oktober verstaan dat hij de Belgische assemblagefabriek eind 2014 wil sluiten.

Dat de directie gisteren met die mededeling zou komen, was voor niemand een verrassing. De voorbije weken was het al duidelijk dat Ford Genk de meeste toeleveranciers in zijn val zou meesleuren. Zeker de vier nabijgelegen leveranciers, die via een navelstreng onlosmakelijk met Ford Genk zijn verbonden.

Die navelstreng is de Conveyor: een tien meter brede koker die de productiehallen van de toeleveranciers aansluit op de assemblageband van Ford. De bijna een kilometer lange Conveyor baant zich zes meter hoog een weg over straten en spoorwegen om just-in-time onderdelen te leveren voor de assemblageband.

Symbiose

Uit de magazijnen van Service Magazijn Limburg (SML) worden via transportkettingen in de Conveyor alle aandrijfcomponenten (motoren, versnellingsbakken, assen en benzinetanks) aangevoerd. Uit het nabijgelegen Lear komen alle zetels voor de Mondeo's, S-Max'en en Galaxy's die in Ford Genk worden geproduceerd. IAC levert de dashboards en consoles tussen de zetels voor Ford en bij Syncreon worden kabels, spiegels, pedalen en uitlaten via de Conveyor naar de fabriek gebracht.

De Conveyor, een investering van 27 miljoen euro, creëerde een directe link tussen Ford Genk en zijn belangrijkste toeleveranciers. Het voordeel is dat transportkosten worden uitgeschakeld en dat de voorraad tot een absoluut minimum kan worden beperkt. De symbiotische band leverde Ford Genk kostenvoordelen op; de toeleveranciers waren zeker van een gegarandeerde afzet.

Maar deze situatie maakt de toeleveranciers ook volledig afhankelijk van één klant. Ford Genk sleurt de vier toeleveranciers mee in zijn val. De sluiting van Ford Genk "heeft onvermijdelijk een invloed op de tewerkstelling bij SML aangezien wij voor meer dan 95 procent afhankelijk zijn van Ford", verklaarde Harry Lemmens, de gedelegeerd bestuurder van SML, aan het personeel. Lear, IAC en Syncreon zijn zelfs voor 100 procent afhankelijk van Ford.

Nieuwe activiteit

Nieuwe klanten zoeken is haast onbegonnen werk. De vier bedrijven spelen hun competitief voordeel van de ligging naast de Genkse fabriek kwijt als ze zouden leveren aan pakweg de Ford-fabriek in Valencia. Toch geeft Koen Beerts van IAC de moed nog niet op. Hij is realistisch over de toekomstvooruitzichten, maar wil zich toch vastklampen aan elk sprankeltje hoop. Die hoop moet komen van een nieuwe industriële activiteit op de Genkse site. "Kijk maar wat er gebeurd is met Nedcar in Nederland of Volkswagen/Audi in Vorst", verklaarde Beerts op TV Limburg. Beide fabrieken werden na de sluiting overgenomen door een andere autoproducent.

Ook bij Zender, een toeleverancier van bumpers, trekhaken en spoilers, werd gisteren de intentie tot sluiting aangekondigd. Het familiebedrijf met 99 werknemers is eveneens volledig afhankelijk van de Limburgse Ford-fabriek.