Direct naar artikelinhoud

Dochterbedrijf AirFrance moet 'onmogelijke' doen

De Franse pilotenvakbond SNPL gaat akkoord met de plannen voor een nieuw dochterbedrijf van de luchtvaartmaatschappij Air France.

Volgens Franse media stemde 78 procent van de piloten bij een referendum voor de oprichting van Boost, zoals de codenaam voor het project van Air France luidt.

Daarmee staat niets de oprichting van de dochteronderneming nog in de weg. Boost moet Europese vluchten gaan uitvoeren en de concurrentie aangaan met de 'golfmaatschappijen' uit het Midden-Oosten op vluchten richting Azië.

Voor Air France zijn veel van die routes onrendabel vanwege de hoge personeelskosten. Door die kosten te drukken moet Boost straks wel winst maken op die routes.

Beter doen dan KLM

Met de dochter hoopt Air France haar fusiepartner KLM bij te halen. KLM boekte in 2016 bijna twee keer zoveel winst (681 miljoen euro) als Air France (372 miljoen euro), al is de Nederlandse luchtvaartmaatschappij de kleinste.

De Franse piloten vreesden voor uitholling van hun arbeidsvoorwaarden. Zij eisten toezeggingen over het maximale aantal vluchten dat Boost in de komende jaren zal gaan uitvoeren. Immers, hoe meer vluchten er van Air France naar de dochter gaan, hoe meer piloten er moeten overstappen - piloten die minder gaan verdienen dan ze bij het moederbedrijf deden.

Al in oktober moeten de eerste Boost-vliegtuigen in de lucht zijn; in 2020 moet Boost over 28 toestellen beschikken, waarvan tien geschikt voor lange afstanden.

Deskundigen betwijfelen of Boost een succes wordt. Aan de onderkant heeft het last van prijsstunters als EasyJet, aan de bovenkant van golfmaatschappijen als Qatar Airways of Etihad, die meer luxe bieden.

"Het is het slechtste van twee werelden", zegt luchtvaarteconoom Hans Heerkens van de Universiteit Twente. "Ze willen én goedkoop zijn én de beste service bieden. Dat gaat gewoon niet. Je moet kiezen."

Boost heeft ook nog een geografisch nadeel, zegt Heerkens. Middellange vluchten vanuit pakweg Dubai naar het Verre Oosten zijn onder meer vanwege het brandstofverbruik efficiënter dan langeafstandsvluchten uit Parijs. Dat geldt helemaal als de passagiers daarvoor eerst met een relatief dure korte vlucht uit bijvoorbeeld Madrid moeten komen.

Lange afstand

Heerkens betwijfelt ook of Boost passagiers bij prijsvechters op de lange afstand kan wegkapen. "Driekwart van de passagierskilometers is vakantieverkeer. Als je naar de VS wil en Norwegian is 200 euro per stoel goedkoper, is de keus snel gemaakt."