Direct naar artikelinhoud

Ricciardo profiteert van motorpech bij Hamilton

Daniel Ricciardo won in Sepang een race vol venijn. Lewis Hamilton liet na afloop zijn frustratie aan het woord toen hij probeerde te bekomen van de kapotte motor die hem de overwinning kostte. 'Iemand wil niet dat ik win.'

Formule 1 blijft een mechanische sport. Hoe zelden het tegenwoordig nog voorvalt in de race, die rookpluim van een motor die helemaal in de soep draait. Gisteren overkwam het Lewis Hamilton in de 41ste van 56 ronden. Uitgerekend Hamilton. Plots weer man in vorm, daar in Sepang, na drie nederlagen op rij. Ongrijpbaar in de trainingen, dominant in de kwalificaties: bijna een halve seconde sneller dan Rosberg. Een eeuwigheid in de formule 1.

Zelfde trend op zondag. Snelst weg: Hamilton. En meteen van zijn kwaadste klant verlost toen een dolgedraaide Vettel Rosberg in een spin duwde - van je landgenoten moet je het hebben. Situatie na één ronde: Hamilton met een vrijgeleide naar de zege, Rosberg allerlaatste. Tot die 41ste ronde dus. Motor kapot. Game over.

Hamilton reageerde heel gepikeerd na de race. "Ik kan dit niet geloven. Er zijn acht coureurs met een Mercedes-motor (ook Manor, Force India en Williams gebruiken de Duitse V6, JB), maar alleen met die van mij zijn er altijd problemen. Mercedes moet me eens een duidelijk antwoord geven: hoe kan dat eigenlijk?"

Het was snel uitgesproken, nog in de frustratie van zijn opgave, in de eerste micro onder zijn neus. Maar het kon tellen als uitspraak. Lewis Hamilton insinueerde dat Mercedes om de een of andere reden zijn teamgenoot Rosberg bevoordeelt, niet meer of niet minder. In latere interviews krabbelde hij wat terug, beseffend wat hij had gezegd, en zalfde: "Het team werkt hard voor mij." Maar bij Mercedes waren sommigen duidelijk niet opgezet met Hamiltons eerste reactie. Teamdirecteur Niki Lauda nam de Brit in bescherming. "Ik praat straks op hem in, krijg hem er wel bovenop."

Hamilton, ook nog: "Er zijn nog vijf races, maar dit zou een van de koersen geweest kunnen zijn die beslissend was voor de titelstrijd. Het wordt moeilijk." Moeilijk zoals in 23 punten minder dan Rosberg, voor wie het er even heel benauwd uitzag. Eerst naar de staart van het peloton gekegeld en dan, na een dolle opmars, tien seconden straftijd omdat hij Räikkönen had opzij geduwd. "Ja, ik was misschien wel wat agressief."

Maar Rosberg bleef snelle rondjes trekken en finishte ruim tien seconden voor Räikkönen, zodat hij zijn derde plaats vasthield en op het podium mocht met de Red Bull-jongens, die in de laatste vijftien ronden voor animo zorgden met hun duel voor de winst. Ricciardo trok aan het langste eind omdat hij nog een stel zacht banden had, iets sneller dan de harde van een verbeten achtervolgende Verstappen.

Rosberg: "Na die mokerslag van Vettel dacht ik dat het gedaan was, maar het kwam dus nog goed. Je wenst niemand een kapotte motor toe, maar het geluk stond langs mijn kant."

De cijfers ook. Rosberg won dit seizoen al acht races. Nooit in de geschiedenis van de F1 werd een coureur met minstens acht zeges aan het einde van de rit geen wereldkampioen. Zou het lot dan in statistieken geloven?

GP van Maleisië

1. Daniel Ricciardo (Aus/Red Bull-TAG H.)

310,408 km in 1u37:12.776

2. Max Verstappen (Ned/Red Bull-TAG H.)2.443

3. Nico Rosberg (Dui/Mercedes)25.516

WK-stand

1. Nico Rosberg (Dui/Mercedes)288 ptn

2. Lewis Hamilton (GBr/Mercedes)265

3. Daniel Ricciardo (Aus/Red Bull-TAG H.)204