Direct naar artikelinhoud

Nike gebruikt basketbalster Lin om China in te palmen

Nike wil de rijzende Amerikaanse basketbalster Jeremy Lin (23) inzetten om de Chinese markt te veroveren. De pointguard van de New York Knicks ontpopte zich op korte tijd immers van bankzitter tot topscorer. En tot rolmodel van de Aziatische gemeenschap.

Vier keer in de basis gestart tot op heden en ondertussen al 109 punten gescoord. In de NBA as we know it is dat ongezien. En dat voor iemand die tot voor kort een nobody was.

Na zijn middelbare school was geen enkel college bereid om Lin, van origine Amerikaans-Aziatisch, een beurs voor atleten aan te bieden. Maar als invaller van de invaller van de invaller bij de Knicks wist hij uiteindelijk toch indruk te maken. Mister nobody werd plots 'Lincredible'. De verkoop van Lin-truitjes is zelfs naar de normen van New York torenhoog. En daar wil Nike, die Lin sinds 2010 sponsort, nu een graantje van meepikken.

Het merk wil gebruik maken van de plotse populariteit van Lin, een zoon van Taiwanese immigranten, om de Chinese markt verder in te palmen. "Dat hij opeens zoveel succes heeft is een zeer aangename verrassing voor ons", zegt Charlie Denson, president van het merk, aan The Financial Times. Het gerucht dat Nike zelfs werkt aan een Lin-schoen wou hij niet bevestigen.

Nochtans was de Chinese staatsmedia eerst niet happig om mee te gaan in het succesverhaal van Lin, een overtuigd katholiek. Maar bij de fans is Lin uitgegroeid tot een ware sportheld.