Direct naar artikelinhoud

Microsoft gaat zelf nieuws maken

Microsoft en NBC hebben hun zestien jaar oude samenwerking rond de nieuwssite MSNBC beëindigd. Microsoft gaat nu een eigen nieuwssite uit de grond stampen en zal daarvoor een redactie van honderd man uitbouwen.

Het was ongeveer het eerste belangrijke huwelijk in de commerciële beginjaren van het internet, toen Microsoft en NBC in 1996 met elkaar in zee gingen. Microsoft had de technische capaciteit om een grote en goede site te bouwen. Tv-zender NBC had de nodige journalistieke knowhow en wist hoe het met nieuws moest omgaan.

Een samenwerking moest dus wel vuurwerk geven: een nieuwssite die de concurrentie zou platwalsen. MSNBC was geboren. Het succes bleef niet uit, want zelfs nu blijft MSNBC.com een van de meest populaire nieuwssites in de Verenigde Staten, met ongeveer vijftig miljoen bezoekers per maand.

Maar zestien jaar later beslissen beide partijen toch om er een punt achter te zetten: andere mediatijden en verschillende prioriteiten hebben ervoor gezorgd dat de samenwerking meer frustratie dan vreugde schiep. "Wat we nu hebben is fijn", verwoordde Steve Capus, directeur van NBC News, het ongenoegen. "Maar ik haat het woord fijn. We willen iets meer dan fijn."

Volgens The New York Times krijgt Microsoft ongeveer 300 miljoen dollar (246 miljoen euro) voor zijn belang van vijftig procent in de joint-venture. Wie nu naar MSNBC.com surft, wordt sinds dit weekend dan ook automatisch doorgesluisd naar NBC News.com.

Een deel van de wrevel komt voort uit de manier waarop de kabelzender MSNBC over de Amerikaanse politiek bericht. Die zender heeft niets meer te maken met MSNBC.com. Microsoft verkocht zijn aandeel in de zender al in 2005 , maar omdat dezelfde naam wordt gebruikt, zorgde dat wel voor verwarring.

De kabelzender MSNBC geldt zowat als de tegenhanger van het republikeinse Fox News en dat straalde af op de website. Volgens een onderzoek van het onderzoeksbureau Comscore zat 41 procent van MSNBC.com in het Obama-kamp en was slechts 20 procent republikeins. Bij FoxNews.com bestond meer dan zestig procent van de bezoekers uit aanhangers van de republikeinse partij. Tot ergernis dus van Microsoft, melden verschillende Ameri-kaanse media, dat het niet echt kon hebben dat de kabelzender een progressief, pro-Obama-imago had.

Maar ook andere factoren zorgden voor wederzijdse ergernissen. NBC voelde zich door de deal met Microsoft gekooid op het internet. De technologiegigant was bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de reclameverkoop op MSNBC.com. Daardoor was het voor NBC moeilijk om adverteerders te bedienen die tegelijkertijd reclameruimte wilden kopen op website en zender.

NBC voelt zich alvast sterk genoeg om nu zijn eigen nieuwssite uit te bouwen, zonder de hulp van een technologiegigant. Nu het alle touwtjes zelf in handen heeft-, hoopt NBC zijn digitale nieuwstak beter te kunnen uitbouwen en daar ook meer reclame-inkomsten binnen te halen. Een voordeel daarbij is alvast dat kabelzender MSNBC voortaan zijn eigen website krijgt: MSNBC.com blijft in het bezit van NBC en zal binnenkort gebruikt worden als website voor de zender.

Nieuwsredactie

Ook Microsoft is blij dat het alleen verder kan. Door de overeenkomst met NBC News kon MSN.com, de portaalsite van Microsoft, bijvoorbeeld geen akkoorden sluiten met andere nieuwsleveranciers. Alle nieuws leidde steeds naar MSNBC.com, wat de portaalsite een nadeel bezorgde tegenover de concurrentie. Dat zal snel veranderen, kondigde het technologiebedrijf al aan.

Maar het einde van de deal met NBC News betekent vooral niet dat Microsoft nieuws voortaan links laat liggen. Integendeel zelfs: Microsoft wil dit najaar nog een eigen nieuwssite oprichten en zal daarvoor een honderd man sterke redactie oprichten. "We zullen een nieuwsredactie van wereldklasse oprichten", maakt Bob Visse, de general manager van MSN.com zich sterk.

Microsoft mag dan al diepe zakken hebben, het wordt allesbehalve evident om een even succesvolle nieuwssite uit de grond te stampen. Niet alleen verliest het de populaire en vertrouwde website MSNBC.com, het moet het ook opnemen tegen samenwerkingsverbanden tussen andere giganten.

De populairste nieuwssite in de Verenigde Staten was volgens Comscore in juni de gecombineerde nieuwssite van Yahoo en tv-zender ABC met 81 miljoen bezoekers. Op twee staat de samenwerking tussen AOL en Huffington Post. Op drie staat CNN, dat het als enige uit de top op zijn eentje rooide.