Direct naar artikelinhoud

Libelle tv kiest resoluut voor eigen programma's

Libelle tv mag dan al een digitale zender zijn, de nieuwkomer start met grote ambities. Met maar liefst 70 procent eigen programma's wil Libelle tv zo snel mogelijk uitgroeien tot een vaste waarde.

Bij Sanoma, uitgever van onder andere Libelle, Flair en Story, dromen ze al langer van een crossmediale toekomst. Met Story FM was er al een schuchtere poging om dat blad ook op de radio een vervolg te geven, met Libelle tv probeert Sanoma nu hetzelfde op televisievlak. Waarom net Libelle die eer te beurt valt is logisch, vindt Sanoma-CEO Aimé Van Hecke. "Libelle is een van onze sterkste merken dat zich tot een duidelijk omlijnde doelgroep richt. Willen we Libelle ook in de toekomst relevant houden dan moeten we er alles aan doen om het contact met die doelgroep te versterken. Het oprichten van een televisiestation leek ons een logische stap."

Toch is het opstarten van zo'n digitaal kanaal een behoorlijk risico. Zeker omdat ze er bij Libelle tv voor kiezen het grootste deel van het schema met eigen programma's in te vullen. "Libelle heeft een positieve uitstraling", zegt Anouk Mertens die binnen Sanoma verantwoordelijk is voor de uitwerking van audiovisuele projecten. "Dat wilden we ook op tv laten zien. Maar in het buitenlandse aanbod bleek dat soort programma's moeilijk te vinden. Bovendien bleek uit onderzoek dat onze lezers heel graag programma's van eigen bodem wilden zien."

Voor die programma's rekent Mertens op de productiehuizen Sultans Sushi en Hotel Hungaria. Samen leveren zij tien programma's af die goed zijn voor 70 procent van het totale programma-aanbod op Libelle tv. Een forse investering, zeker in tijden van krimpende advertentiebudgetten. "Maar dat maakt net de noodzaak om dit te doen groter", denkt Mertens. "Je kan als magazine natuurlijk ook gewoon toekijken terwijl je de inkomsten week na week ziet dalen. Wij hebben er voor gekozen zelf het heft in handen te nemen. Bovendien zijn we er van overtuigd dat digitale zenders in de toekomst steeds nadrukkelijker de generalistische zenders het vuur aan de schenen zullen leggen. Het was nu springen of te laat komen."

Met de lancering van een digitaal televisiekanaal hoopt Libelle bovendien die dalende reclame-inkomsten opnieuw de hoogte in te stuwen. "Een adverteerder die nu voor Libelle kiest bereikt zijn publiek één keer per week, wanneer het blad in de winkel ligt. Door er nu ook een digitaal televisiekanaal aan te koppelen kan die adverteerder voortaan het Libelle-publiek op elk moment van de dag bereiken. De reacties op de advertentiemarkt zijn alvast heel positief."

De zender bouwt verder op de inhoud van het blad met programma's over koken, opvoeden, interieurinrichting en tuinieren. Toch vreest Mertens niet dat de lancering van de zender ten koste zal gaan van de verkoopcijfers van het blad. "Integendeel. Libelle tv moet de aantrekkingskracht van het magazine net verhogen. In het programma De bakmatch bijvoorbeeld nemen een aantal amateurbakkers het tegen elkaar op, maar wie het recept van het winnende gebak wil hebben zal dat dan weer in het weekblad vinden."

Hoeveel Sanoma investeert in Libelle tv wil het bedrijf niet kwijt. Hoe lang de zender tijd krijgt om winst te maken ook niet. "Dit is een investering op lange termijn. En bovendien hopen we hieruit vooral veel te leren." Of er dan nog andere themazenders zitten aan te komen durft Mertens niet voorspellen. "Voor elk van de magazines bekijken we op welke platformen we best inzetten. Dat kan een digitale zender zijn, maar evengoed een mobiele applicatie of een uitgebreide website."

Libelle tv is vanaf 15 augustus te vinden in het digitale basisaanbod van Telenet