Direct naar artikelinhoud

Studenten willen Facebook en Twitter in de aula

Docenten moeten dringend gebruik maken van Twitter en Facebook. De Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) roept hogescholen en universiteiten op om sociale media te integreren in hun lessen: ‘Het is dé manier om studenten bij de les te betrekken’.

De steeds groter wordende groepen in de hoorcolleges van de Vlaamse universiteiten en hogescholen is de VVS al langer een doorn in het oog. Maar kleine groepen zijn, financieel gezien, nog niet voor morgen. Om de studenten toch meer bij de les te betrekken, roept VVS nu op om sociale media te integreren. “In grote colleges zijn studenten vaak passief”, legt Tom Demeyer van VVS uit, “maar met Twitter en Facebook zijn ze allemaal mee. Geen enkele eerstejaars steekt zijn hand op in een overvolle aula, maar twitteren lukt misschien wel.”

En dat hoeft allemaal niet zoveel te kosten: de meeste studenten hebben een laptop en internet is in de meeste aula’s voorhanden. “We denken onder andere aan twitterboxen”, legt Demeyer uit. “Achter de spreker wordt de twitterbox getoond en wie in de zaal zit, kan reageren.”

Demeyer begrijpt dat de modaliteiten nog nader bekeken moeten worden: het kan niet de bedoeling zijn dat er heel de tijd grappige tweets verschijnen of dat de docent bij elke tweet zijn les onderbreekt. “Maar hij heeft wel meteen een beeld van de sfeer die in de aula hangt”, meent Demeyer.

De academische wereld reageert niet geheel afwijzend op het voorstel. Aan de KU Leuven is sowieso een werkgroep ‘nieuwe media’ aan de slag en de UGent zegt “zeker te willen bekijken of en hoe sociale media geïntegreerd kunnen worden”. “Op dit moment richten we ons vooral op het gebruik van fora en het elektronisch leerplatform en zijn we volop bezig met teleclassing: bij gedeelde opleidingen kunnen lessen in Gent ook door studenten in Brussel gevolgd worden en vice versa”, legt Kris Versluys van de UGent uit. “Met sociale media zijn we momenteel nog niet bezig.”

Wie zijn studenten wel al verplicht laat twitteren, is Michaël Opgenhaffen, docent journalistiek aan de Antwerpse Lessiushogeschool. “Ik verplicht de studenten om een twitteraccount te openen”, zegt hij. “Ik vind het logisch dat studenten kunnen werken met Twitter. Wie nu 22 is en op de arbeidsmarkt komt, kan er toch niet meer omheen?” Een twitterbox tijdens de les is voor Opgenhaffen een brug te ver. “Daarvoor is het nog te vroeg.” (KH)