Direct naar artikelinhoud

Rode Duivels krijgen eigen docureeks op VRT

De VRT werkt aan een docureeks rond de WK-kwalificatiecampagne van de Rode Duivels. De reeks wordt gemaakt door Bonka Circus, het productiehuis dat Vincent Kompany mee heeft opgericht.

Bondscoach Marc Wilmots stapte gisteren samen met zeventien Rode Duivels op het vliegtuig richting New York, waar ze een stage van acht dagen hebben. In hun zog volgde ook een cameraploeg van het productiehuis Bonka Circus. Zij volgen al enkele maanden de nationale voetbalploeg achter de schermen en zullen ook nu een deel van de stage filmen, waarbij ze als een vlieg op de muur zo onopgemerkt mogelijk proberen te blijven. Ook de komende maanden blijven ze de Duivels op de voet volgen om er dan uiteindelijk een docureeks van te maken.

De voetbalbond, Bonka Circus en de VRT bevestigen de opnames, maar willen nog niet veel kwijt over de inhoud van het programma. "Het is immers nog in volle voorbereiding", legt VRT-woordvoerder Björn Verdoodt uit. "Het programma volgt de weg van de Rode Duivels naar Brazilië en zal een gedetailleerder beeld geven van hoe het er aan toe gaat bij de nationale voetbalploeg." De docureeks zal volgend televisieseizoen op Eén te zien zijn, maar wanneer ze precies op het scherm komt, ligt nog niet vast. Dat zal onder meer afhangen van het feit of de Duivels zich al dan niet kunnen kwalificeren voor het WK dat volgende zomer in Brazilië plaatsvindt. Ook het aantal afleveringen ligt nog niet vast.

Clement Peerens

Het idee om een reeks te maken over de Duivels kwam niet van de VRT. Bonka Circus en de Belgische voetbalbond stapten zelf naar de openbare omroep, die de mediapartner is van de Rode Duivels. Voor de KBVB past de tv-reeks in de communicatiestrategie rond de Rode Duivels. Naast initiatieven zoals de Duiveluitdagingen (zie kader) zocht de bond ook naar andere manieren om de Duivels onder de aandacht te brengen.

Mede omdat het nationale voetbalelftal populairder is dan ooit tevoren, zag de VRT onmiddellijk brood in het voorstel. Om de opnames te coördineren schakelde Bonka Circus Bart Matthijs in. Matthijs werkte bij Woestijnvis mee aan Belga sport en maakte onder meer de afleveringen over Robert Van de Walle, Ludo Coeck en Jacky Ickx.

Met de docureeks volgen de Rode Duivels onder meer het voorbeeld van de Franse en Duitse nationale ploeg. Les yeux dans les Bleus volgde Zinedine Zidane en co. toen ze in 1998 wereldkampioen werden in eigen land. De documentaire Deutschland. Ein Sommermärchen liep iets minder goed af: Duitsland sneuvelde toen in de laatste minuut van de verlengingen van de halve finale.

Dat Bonka Circus de documentairereeks maakt, is opmerkelijk. Het productiehuis en managementbureau werd in november 2010 opgericht door Klaas Gaublomme en Vincent Kompany. Gaublomme is een vriend van de kapitein van de Rode Duivels en begeleidt met zijn platenlabel onder meer Ronny Mosuse en Clement Peerens Explosition. Met Bonka Circus willen ze onder meer jonge talenten een kans geven, zoals Jasper Erkens. De jonge singer-songwriter tekende vorig najaar een contract met Bonka Circus.

Maar de ambities van Bonka Circus gaan veel breder dan muziek. Het wil in de eerste plaats bekende personen begeleiden, met Vincent Kompany als bekendste voorbeeld. Zo geven de mensen van Bonka Circus de voetballer onder meer advies over zijn activiteiten op Twitter en Facebook. Een derde poot is televisie, waarvoor het eind vorig jaar de ervaring van Ketnet-netmanager Catherine Castille aantrok.

Bonka Circus is nauw verbonden met Boondoggle, het Leuvense reclamebureau dat ook de campagnes bedenkt voor de Rode Duivels. Zo hebben ze allebei onderdak gevonden in De Hoorn in Leuven, een oude brouwerij waar nu verschillende creatieve bedrijven zitten. Ook op het vlak van personeel zijn er veel raakvlakken. Werner Camps, een van de oprichters van Boondoggle, is bestuurder bij Bonka Circus. Creatief directeur Vincent Jansen bekleedde dan weer jarenlang dezelfde functie bij het reclamebureau.