Direct naar artikelinhoud

België kampioen autowrakken recycleren

Onder assistentie van minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) is het 1,5 miljoenste autowrak verwerkt. 'Ons land is bij de absolute recyclagetop van Europa', jubelt koepelorganisatie Febelauto.

Niet elk autowrak krijgt een strikje om, maar voor de komst van een minister mag het ook bij een sloopbedrijf wat meer zijn. Sinds de oprichting van Febelauto, de beheersorganisatie voor afgedankte voertuigen in België, in 1999, werden sinds gisteren immers precies anderhalf miljoen afgedankte wagens verwerkt en gerecycleerd.

Die verwerking is bij wet verplicht, maar België doet het opvallend beter dan de rest van Europese klas. Goed voor een bezoek van minister Schauvliege aan de Groep Galloo in Menen, marktleider in de recyclage van autowrakken in ons land.

Een autowrak passeert bij Galloo eerst langst de administratieve afdeling. Daar wordt netjes bijgehouden om welk type wagen het gaat én gecheckt hoe 'compleet' het wrak is. Zo wordt een boete aangerekend als pakweg de katalysator (80 euro waard) ontbreekt. Vervolgens verhuist de wagen op rust naar de werkplaats. Daar wordt het wrak ontdaan van de banden, een taakje dat de minister voor de gelegenheid op zich mocht nemen. De oude banden worden opgehaald door een gespecialiseerd bedrijf en gegranuleerd tot korrels. Die kunnen dan bijvoorbeeld dienen als grondstof voor een atletiekpiste.

Recuperatie

Na de demontage van de batterij en het verwijderen van de vloeistoffen, wordt het wrak geperst. "Maar dat gebeurt niet meer in blokjes zoals vroeger", aldus directeur Rik Debaere van Galloo. "De wrakken worden platgeperst en opgestapeld, zo kunnen we ze beter vervoeren."

De pakketjes auto gaan op hun beurt naar deshredder, waar ze op 12 seconden vermalen worden tot zo'n 70 procent staal, 5 procent non-ferrometalen en 25 procent niet-metaal. "In België wordt vandaag 93 procent van een autowrak gerecycleerd", aldus Lenaerts. "Daarmee zitten we ruim boven de Europese norm van 85 procent en bij de vijf best presterende landen van Europa."

De goede resultaten dankt België volgens Lenaerts aan de efficiënte samenwerking binnen de sector. "Bedrijven als Galloo hebben contracten met autobedrijven. Zowel de organisatie als financiering van de recyclage verloopt daardoor bijzonder vlot."

Daarbij speelt ook de Belgische knowhow een grote rol in het succesverhaal. "We hebben fors geïnvesteerd in het post-shredderproces", aldus Debaere. "Door een combinatie van magneten, optische- en zeeftechnologie, kunnen we een groot aantal grondstoffen scheiden en recupereren uit een versnipperd wrak."

De rest van Europa zal ons land willens nillens moeten bijbenen, want tegen 2015 moet iedereen 95 procent van alle autowrakken recycleren. En dat is goed nieuws voor bedrijven als Galloo. "We commercialiseren onze recyclagetechnieken", zegt Debaere. "En de interesse uit het buitenland neemt toe."