Direct naar artikelinhoud

Fusie in VS hertekent luchtruim

Met de fusie van American Airlines en US Airways is de consolidatie in de VS rond. De groep wordt 's werelds nummer één, maar inzake rendabiliteit en kwaliteit is er nog veel werk.

Lijstjes van luchtvaartmaatschappijen worden altijd opgemaakt op basis van het aantal passagiers of de gevlogen passagier-km en dan wordt de combinatie American-US Air inderdaad wereldwijd het nieuwe nummer één. Met dank aan de thuismarkt die goed is voor 60 procent bij American en 75 procent bij US Airways. In omzet blijft de groep Lufthansa echter de nieuwe Amerikaanse reus nog nipt voor, met dank aan de sterke euro en de inkomsten uit cargo en technics.

Het stond in de sterren geschreven dat de twee in de VS elkaar zouden vinden. Voor American, dat sinds einde 2011 onder gerechtelijk akkoord vliegt, was het bijna een conditio sine qua non om uit dat chapter 11 te raken. Honderden miljoenen dollars aan synergie zijn nu mogelijk door schaalvergroting. US Airways doet vooral zijn voordeel bij het sterke internationale netwerk van American, vooral dan richting Europa en Azië.

Vier combinaties domineren nu het VS-landschap: American/US Air, en verder Delta dat in 2008 Northwest kocht, United dat twee jaar later Continental opslokte én Southwest Airlines, de grootste lagekostenmaatschappij ter wereld. De nog steeds grootste luchtvaartmarkt ter wereld is meteen ook de meest geconsolideerde. Europa heeft op dat vlak nog een eindweegs te gaan met vooral Alitalia, SAS, LOT Polish en TAP Air Portugal als, zij het weinig begerenswaardige, doelwitten.

Het voorbije jaar hebben de Amerikanen - met dank aan de lokale economie - de Europeanen ook een lesje geleerd in saneringsoperaties. Zo lagen na negen maanden de operationele winstmarges van US Airways en Delta ruim twee keer hoger dan die van Lufthansa. En maakten de grootste vijf luchtvaartgroepen in de VS allemaal winst, terwijl SAS, Air France-KLM, Alitalia en Brussels Airlines stuk voor stuk van lichtroze tot dieprood kleurden.