Direct naar artikelinhoud

Maleisië onderzoekt zelfmoordpiste in zaak vermiste Boeing

Tien dagen na het verdwijnen van de Maleisische Boeing 777, met aan boord 239 passagiers, blijft het gissen naar wat er precies is gebeurd. De plaatselijke autoriteiten onderzoeken nu een zelfmoordpiste.

"All right, good night". Volgens een topman van luchtvaartmaatschappij Malaysia Airlines waren dat de allerlaatste woorden die vanuit de cockpit werden opgevangen, hoogst waarschijnlijk uit de mond van Fariq Abdul Hamid. De 27-jarige copiloot vloog samen met de ervaren Zaharie Ahmad Shah. Eén van de mogelijke scenario's is dat een van hen de Boeing heeft gekaapt. Een mogelijke zelfmoord van een van de piloten wordt niet uitgesloten, stelt de Maleisische minister van Transport Hishammuddin Hussein.

Ingenieur

Een andere potentiële kaper bevindt zich onder de passagiers. Aan boord bevond zich een 29-jarige Maleisische boordingenieur, die voor een Zwitserse firma zakenvliegtuigjes chartert. Mogelijk zou hij het toestel kunnen besturen.

Zowel vanuit Pakistan, India als van de taliban kwam gisteren het bericht dat ze "niets te weten over de verdwenen Boeing." Een bevelhebber van de terreurbeweging zei zelfs van zo'n kaping "alleen maar te kunnen dromen."

Ondertussen heeft China de druk op Maleisië verhoogd om meer details over de Maleisische zoekoperatie openbaar te maken. Volgens het Chinese staatspersagentschap Xinhua maken de Maleisische autoriteiten een knoeiboel van de zoektocht.

Maleisië van zijn kant wil dat China ook meer inspanningen doet in de zoektocht. Zo eiste minister Hussein om de achtergrond van de 153 Chinese passagiers nogmaals te controleren.

Nasa helpt ook

Bij de zoekacties naar de verdwenen vlucht MH370 zijn 25 landen betrokken. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa helpt ook, door beelden die de door satellieten en het internationaal ruimtestation ISS van de regio opgenomen zijn te bekijken. Voorwerpen groter dan 30 meter kunnen daarop geïdentificeerd worden.