Direct naar artikelinhoud

Truckers gaan collega's uit Oost-Europa saboteren

Een groep van 250 tot 300 truckers staat klaar om komaf te maken met de Oost-Europese concurrenten door de banden van hun vrachtwagens lek te steken. Daarvoor waarschuwt een anonieme bron in de krant Le Soir.

Volgens de bron, die zijn naam niet wil prijsgeven maar wel beschikt over gedetailleerde informatie, hoopt de groep via gewelddadige acties een einde te maken aan de moordende concurrentie uit Oost-Europa. Niet de truckers zelf, maar wel hun voertuigen worden geviseerd. Het gaat meer bepaald om vrachtwagens met een Oost-Europese oplegger en een Belgische container.

De geheime groep guerrillatruckers bestaat voornamelijk uit Vlamingen, op enkele Nederlanders uit de regio van Maastricht na. Volgens de informant is de Limburgse oprichter van de groep in het verleden op een bijzonder pijnlijke manier geconfronteerd met de gevolgen van de Oost-Europese concurrentie. "In 2009 ging een Limburgse transportfirma failliet door de groeiende concurrentie met landen uit het oosten. De eigenaar van de firma pleegde zelfmoord. Zijn kleinzoon heeft nu gelijkgezinden gezocht om zelf actie te ondernemen tegen de Oost-Europeanen."

De truckers hebben geen vertrouwen meer in onderhandelingen met de overheid of de koepelorganisatie Febetra en kiezen voor een drastische methode om de Oost-Europese vrachtwagens weg te krijgen. Hun werkwijze? Eerst nagaan welke trucks een Nederlandstalig opschrift hebben maar een Oost-Europese nummerplaat en dan de banden platsteken of er op een andere manier voor zorgen dat de vrachtwagen niet meer kan rijden.

"De truckers zijn overal in België op zoek naar mensen die door de concurrentie met Oost-Europa de boeken moesten neerleggen. Zo zijn er veel te vinden. Ik heb zelf een vriend die twintig vrachtwagens had maar die eveneens failliet is gegaan. Hij werkt nu als chauffeur voor de MIVB om zijn schulden af te lossen", aldus de informant in Le Soir.

De federatie van Belgische transporteurs Febetra heeft nog geen enkele melding gekregen van gesaboteerde vrachtwagens, zo laat directeur Philippe Degraef weten. "We vielen volledig uit de lucht en we hebben ook geen idee van wie het bericht afkomstig is. Al nemen we de dreiging wel ernstig, aangezien een serieuze krant toch een goede reden heeft om zo'n verhaal te publiceren."

Febetra erkent dat de concurrentie met Oost-Europa een immens probleem vormt voor de Belgische truckers. "We proberen ons daartegen te wapenen. Normaal zou cabotage (het vervoeren van goederen of passagiers tussen twee punten in hetzelfde land door een bedrijf uit een ander land, mo) geliberaliseerd worden in 2014, maar daar hebben we een stokje voor gestoken. Wanneer Poolse en Bulgaarse chauffeurs hier het nationaal vervoer voor hun rekening komen nemen, zou dat het einde betekenen van de Belgische chauffeurs, omdat de loonkosten zoveel lager liggen in Oost-Europa."