Direct naar artikelinhoud

Renault en Nissan azen op Lada

De alliantie van de autobouwers Renault en Nissan werkt aan een overname van de Russische autobouwer Avtovaz, het bedrijf achter het bekende communistische icoon Lada. Renault bezit nu al 25 procent in Avtovaz.

Volgens de Japanse krant Nikkei zijn de onderhandelingen in een cruciale laatste fase beland. Anonieme bronnen relativeerden dat bericht enigszins door te zeggen dat de gesprekken nog enkele maanden kunnen aanslepen.

Carlos Ghosn, de gedelegeerd bestuurder van zowel het Franse Renault als het Japanse Nissan, had eerder gezegd dat hij dit jaar een akkoord wou over een meerderheidsbelang in Avtovaz. Het scenario dat nu op tafel ligt is dat Nissan een belang van ruim 25 procent zou verwerven in de Russische autoproducent. Samen met het eerder belang van Renault (25 procent plus één aandeel), levert dat de alliantie Renault-Nissan de meerderheid op.

Nissan zou ruwweg een miljard dollar (705 miljoen euro) op tafel leggen voor een kwart van Avtovaz, ongeveer evenveel als Renault in 2008 betaalde bij de instap in het bedrijf. Renault kreeg toen wel al een aantal belangrijke operationele verantwoordelijkheden over het Russische bedrijf, ondermeer om schaalvoordelen voor de inkoop van onderdelen te kunnen realiseren. Door het belang te verhogen kan ook de samenwerking opgevoerd worden.

Half miljoen extra auto's

Met de 570.000 Lada's die Avtovaz per jaar op de markt brengt, klimt de alliantie Renault-Nissan naar 7,3 miljoen verkochte wagens per jaar. Daarmee wordt het de derde grote autogroep ter wereld, na het Japanse Toyota en het Amerikaanse General Motors en net voor het Duitse Volkswagen.

De Russische overheid is al langer vragende partij voor meer westerse invloed om de binnenlandse autosector naar een hoger niveau te krikken. Renault en Nissan hebben al beloofd om enkele eigen modellen te laten produceren in de gigantische Lada-fabriek in het Russische Togliatti, een autostad aan de Volga. Verder zouden ze twee miljard dollar investeren om een half miljoen extra voertuigen in Rusland te kunnen produceren.

Daarmee willen Renault en Nissan inspelen op de goede vooruitzichten van de Russische automarkt. Analisten voorspellen dat die de komende jaren zal verdubbelen tot vier miljoen stuks. Daarmee zou Lada toch een succesverhaal kunnen worden voor Renault. Tijdens de crisis in 2009 werd Avtovaz zwaar getroffen en leek de Russische participatie Ghosn erg zuur op te breken. Renault moest alle zeilen bijzetten om het bedrijf in leven te houden. De Franse groep bracht ondermeer zijn Logan-technologie voor lowcostwagens naar Rusland.