Direct naar artikelinhoud

Rijbewijs met strafpunten nog steeds 'niet haalbaar'

Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) is niet van plan om het rijbewijs met strafpunten in te voeren. De staatssecretaris mikt wel op strengere straffen voor recidivisten en een alcohollimiet van 0,2 promille voor professionele chauffeurs.

Het puntenrijbewijs werd 22 jaar geleden goedgekeurd door het parlement, maar het is er nog altijd niet. Ook gisteren, bij de voorstelling van het veiligheidsplan, drukte Wathelet alle hoop de kop in. De wet, die bepaalt dat wie verkeersinbreuken opstapelt, zijn rijbewijs kan verliezen, zal ook tijdens zijn legislatuur een dode letter blijven. "De administratie is er nog niet klaar voor", zegt Wathelet.

In plaats daarvan mikt hij op strenge maatregelen tegen hardleerse wegpiraten. "De kleine groep veelplegers die onze wegen onveilig maakt, zal harder gestraft worden", belooft hij. Na een tweede inbreuk in drie jaar wordt het rijbewijs drie maanden ingetrokken, na een derde zes maanden, en na een vierde negen maanden. Recidivisten moeten op vraag van een rechter ook vier proeven afleggen: medisch, psychologisch, theoretisch en praktisch.

Ook het aantal overtredingen dat in aanmerking komt voor recidive wordt uitgebreid. Op dit moment is 40 kilometer per uur te snel rijden op de autosnelweg, of 30 kilometer per uur elders, geen overtreding die in aanmerking komt voor recidive. Dat is voortaan wel het geval. Net als overtredingen van de vierde graad, zoals links inhalen in een bocht of straatracen.

0,0 promille

Bovendien komt er een alcohollimiet van 0,2 promille, maar alleen voor bestuurders van vrachtwagens, autobussen en taxi's. "Zij hebben niet alleen een belangrijke verantwoordelijkheid, maar ook een voorbeeldfunctie", verklaart Wathelet. Een absolute nultolerantie van 0,0 promille is volgens de staatsecretaris technisch onhaalbaar met de huidige meettoestellen. De limiet voor andere bestuurders blijft op 0,5 promille.

Ook de boetes voor het niet dragen van een veiligheidsgordel of kinderbeveiligingssysteem gaan omhoog. Tijdens de laatste gedragsmeting van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) droeg 85 procent van de inzittenden voorin een gordel. Achterin is dat slechts 50 procent. "We kunnen niet aanvaarden dat het leven van onze kinderen op het spel wordt gezet", zegt Wathelet. "U bent dus gewaarschuwd: er zùllen controles zijn."

Ten slotte komt er ook een bevel tot betaling, waardoor verkeersboetes rechtstreeks bij de overtreder geïnd kunnen worden, indien die niet reageert op een voorstel tot minnelijke schikking. Die wet werd vorige maand al unaniem goedgekeurd in de Senaat. "De boodschap is duidelijk: er komen méér controles, méér boetes, en die zullen ook daadwerkelijk betaald worden. Geen uitzonderingen", belooft Wathelet.

Het afgelopen decennium slaagde België erin om het aantal doden op de weg met 44 procent terug te dringen tot 840 dodelijke slachtoffers in 2010. Daarmee werd de doelstelling van maximaal 750 doden in 2010 niet gehaald. Volgens de schattingen van het BIVV ging het aantal doden in 2011 zelfs omhoog, tot 875 doden. Daarmee lijkt de huidige doelstelling van 420 slachtoffers in 2020 nog veraf.