Direct naar artikelinhoud

'Iedereen beroemd' pikte rubrieken uit 'Man bijt hond'

Toevallige gelijkenis of bedenkelijk kopieergedrag? Feit is dat drie rubrieken uit Iedereen beroemd eerder op de redactie van concurrent Man bijt hond getest werden. Een nieuwe schermutseling tussen VRT en VIER is in de maak. Pieter Dumon

De makers van Iedereen beroemd kregen een weinig benijdenswaardige taak. Een opvolger bedenken voor Man bijt hond die er genoeg op lijkt om de schare trouwe fans niet af te schrikken maar er tegelijk genoeg van verschilt om origineel te zijn. Vooral dat laatste blijkt problematisch te zijn. Met De lift, Het spijt me en De kanoreis duiken in het nieuwe programma maar liefst drie items op die in een vorig leven ook al op de redactie van Man bijt hond passeerden.

Van de eerste twee rubrieken werden een aantal proeven gedraaid, De kanoreis kwam tijdens een brainstorm op tafel, zo vernam De Morgen. De eerste afleveringen van Iedereen beroemd werden in het Woestijnvis-hoofdkwartier dan ook op verbaasde reacties onthaald. Niet zozeer omdat een aantal van de rubrieken duidelijk gepikt waren maar vooral omdat de rubrieken in kwestie dan toch het scherm haalden.

Alle gekopieerde items werden destijds bij Man bijt hond immers van tafel geveegd. Het spijt me bijvoorbeeld bleek bij nader inzien toch net iets te vrijblijvend om te blijven boeien. Ook bij De lift werden er vragen gesteld bij de houdbaarheid van het idee. En De kanoreis werd vooral om praktische redenen afgevoerd.

Heftige concurrentiestrijd

De rubriek moest een soort vervolg worden op wat Martin Heylen in Man bijt hond deed. Heylen stapte van de ene kant van het land naar de andere en belde onderweg bij willekeurige huizen aan. Het grote voordeel daarvan was de keuzemogelijkheid. Was het verhaal dat achter de ene voordeur schuil ging niet interessant genoeg, dan belde Heylen gewoon bij een andere deur aan. Wanneer je met een kano van Zuid naar Noord vaart heb je die keuze niet. Je moet het doen met de weinige mensen die je onderweg tegenkomt. Ook al is hun verhaal bij nader inzien niet zo interessant.

Dat er in Iedereen beroemd ideeën opduiken met een Man bijt hond-verleden is niet zo verwonderlijk. Een aantal van de rubrieken in Iedereen beroemd worden immers aangeleverd door De Chinezen, een productiehuis opgericht door drie ex-Woestijnvissers die hun sporen bij Man bijt hond verdienden. De scheiding tussen De Chinezen en Woestijnvis verliep niet bepaald rimpelloos. Die voorgeschiedenis leidt ertoe dat Iedereen beroemd met argusogen wordt gevolgd in de heftige concurrentiestrijd die aan het losbarsten is tussen VRT en VIER.

Inspiratie

"Van de drie rubrieken die je aanhaalt maken wij enkel De lift", legt Elke Neuville van De Chinezen uit. "En voor zover ik weet lag dat idee nooit concreet op tafel." De andere twee gekopieerde rubrieken zijn het werk van het interne productiehuis van de VRT. "Van waar zij hun inspiratie halen weet ik dus niet", zegt Neuville. "Soms gebeurt het gewoon dat programmamakers, los van elkaar, op hetzelfde idee komen."

Van bewust kopiëren is alleszins geen sprake volgens Neuville. "Integendeel zelfs. Op gegeven moment is bij Iedereen beroemd het idee geopperd om mensen hun evenement op ludieke wijze aan te laten kondigen. Dat is afgevoerd omdat ik wist dat ze bij VIER al met hetzelfde idee bezig waren." Bij Woestijnvis wil men de zaken liever niet op de spits drijven. "We zijn niet bezig met die polemiek", laat programmadirecteur Olivier Goris weten. "Liever concentreren we ons nu op de vernieuwde versie van Man bijt hond."