Direct naar artikelinhoud

Ancienne Belgique palmt Amerikaans theater in

In september wijkt de bekende Brusselse concerttempel Ancienne Belgique een weekend lang uit naar het Amerikaans Theater. Met twee eigenzinnige concertavonden zet de AB haar ambities kracht bij om op die unieke locatie een tweede stek uit te bouwen.

Op 20 en 21 september ruilt de Ancienne Belgique haar bekende stek aan de Beurs in voor het Amerikaans Theater in de Brusselse rand. Dat doet ze met twee muzikale avonden. De postpunkers avant la lettre van Wire spelen er dan een concert, net als het Ijslandse múm en de Amerikaanse noiseniks van Wolf Eyes.

Op vrijdag wordt de aftrap gegeven met jonge Brusselse bands als BRNS en Le Colisée. Die keuze voor hoofdstedelijk talent is niet toevallig. De AB wil het Amerikaans Theater namelijk uitbouwen tot een groots opgezet Brussels cultuurcentrum, met aandacht voor plaatselijk jong talent.

Geen reservezaal

Daarvoor klopte de concerttempel al aan bij andere cultuurinstellingen in de hoofdstad. "Het is niet onze bedoeling om het Amerikaans Theater in te palmen als een tweede AB, of als een reservezaal", legt algemeen directeur Dirk De Clippeleir uit. "Andere podiumkunsten kunnen er evengoed aan bod komen: klassieke muziek, theater, dans, etc. Wij zullen niet als enige programmeren."

Een nieuwe concertlocatie noemt hij evenwel noodzakelijk, aangezien de grote zaal van de Ancienne Belgique vandaag zo goed als elke avond bezet is. "Voor zittende concerten is bij ons slechts plaats voor 720 bezoekers. Dat is niet rendabel", stelde hij vorig jaar al. Toen maakte hij bekend dat de AB overwoog om het historische pand aan de Heizel over te nemen, nadat de openbare omroep uit het gebouw was getrokken, na een halve eeuw televisie- en radioshows.

Momenteel gaan drie vaste partners mee in dit project. "Vzw Expo - de uitbater van de Heizelpaleizen - was er meteen voor te vinden", vertelt de algemeen directeur. "Zij zouden hier kleine evenementen willen organiseren. Vzw Volta zocht dan weer al langer naar repetitieruimtes voor jonge Brussels talent. Die artiesten krijgen in het Amerikaans paviljoen dan de kans om te creëren, te repeteren en er zelfs te overnachten. Ook Brussels Philharmonic is trouwens vragende partij, aangezien er niet altijd plaats is om te repeteren in Flagey. En de KVS of het literatuurhuis Passa Porta toonden net zo goed interesse.

Expo 58

"Twee weken geleden gingen we in het Amerikaans Theater trouwens al een coproductie aan met Kunstenfestivaldesarts. In dit verhaal wil de AB vooral inspirator en bindmiddel blijven. Wij zullen er ook over waken dat dit project een eigen artistieke smoel behoudt."

Dat idee wordt muzikaal bekrachtigd in september, zegt Kurt Overbergh, artistiek directeur van de AB. "Dan spelen groepen met een heel eigen gezicht. Acts die je ook niet tien keer eerder zag dit jaar. We willen de nieuwsgierigheid van mensen prikkelen, zoals het Amerikaans Theater ook tot de verbeelding spreekt. In het jaar van de wereldtentoonstelling werden hier voor het laatst concerten georganiseerd, met jazzgrootheden als Count Basie, Duke Ellington en Sarah Vaughn. Sinds '58 werden hier alleen maar concerten opgevoerd in het kader van een VRT-programma. Voor ons is het dus spannend om aan te knopen bij die beginperiode. Wire zakt in september overigens speciaal af naar het Amerikaans Theater, omdat de groepsleden enorm geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van Expo 58."

De ambitie van de AB botst echter ook op grote uitdagingen en zware hindernissen. "Het Amerikaans Theater moet opgefrist en gerestaureerd worden", vertelt De Clippeleir. Daar hangt een zwaar kostenplaatje aan vast: in het paviljoen lopen bijvoorbeeld scheuren, door de trams die in de buurt rijden. Een pomp moet dan weer 24 op 7 draaien zodat het gebouw niet wegzakt in het onderliggende moerassig gebied.

Op naar de overheid

"De infrastructuur is ook niet aangepast aan de gangbare normen qua energieverbruik", zegt de AB-directeur. "Bedenk dat het paviljoen werd aangelegd voor Expo 58 en oorspronkelijk maar zes maanden zou blijven staan. De voorbije vijftig jaar is die zaal bovendien altijd gebruikt als tv-studio. Ze moet opnieuw theatertechnisch uitgerust worden. Ook heeft de zaal slechts driehonderd zitjes, wat wij willen optrekken naar 1200 zitplaatsen."

De schouders van de AB zijn te frêle om zo'n gigantische onderneming te dragen, beseft De Clippeleir. "We moeten naar de overheid trekken, om hen te tonen dat in het Amerikaans Theater een mooi project ligt, waarin geïnvesteerd moet worden. In het centrum heb je nu al heel wat grote cultuurhuizen, maar het is moeilijker om een internationaal publiek naar de rand van de stad te krijgen, hoewel de ligging ideaal is. Er is veel ruimte en parkeerplaats. Het ligt bovendien vlak naast de Brusselse ring en is vlot bereikbaar met het openbaar vervoer. Met de concertavonden in september zenden we een signaal uit: deze prachtige site mag niet in de vergeethoek raken. Het kan Brussel vooruit helpen."