Direct naar artikelinhoud

Strengere controles op niet-verzekerde voertuigen

De meerderheid van de Belgen wil meer en strengere controles op de weg, blijkt uit een verkeersonveiligheidsenquête van het BIVV. Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) belooft hieraan gevolg te geven. Hij kondigt ook hogere boetes aan.

Naar schatting 1,2 procent van de Belgische bestuurders rijdt rond zonder verzekering. Dat komt neer op zowat 70.000 voertuigen, zo blijkt uit de cijfers van het Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds. Dat fonds komt tussen als onverzekerde bestuurders betrokken raken bij een ongeval. In 2011 kreeg het fonds 8.537 aangiften van ongevallen, een stijging van 5 procent tegenover 2010. Jaarlijkse kostprijs: 23 miljoen euro.

Het probleem laat de Belgen niet koud. Dat bewijzen de resultaten van de nationale veiligheidsenquête van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). Met die enquête peilde het BIVV voor het eerst naar het onveiligheidsgevoel bij de weggebruiker. "Het is de bedoeling om tot 2020 jaarlijks dezelfde enquête te houden, zodat we kunnen nagaan hoe het onveiligheidsgevoel van de weggebruiker evolueert", zegt Sofie Van Damme van het BIVV.

Wat opvalt is dat de Belg pleit voor een harder optreden van de overheid. Er bestaat blijkbaar een breed maatschappelijk draagvlak voor preventieve en repressieve maatregelen. De top drie van meest populaire acties wordt aangevoerd door extra controles op niet-verzekerde voertuigen. Op de tweede plaats staat het verplichte alcoholslot voor recidivisten. Op drie zijn dat de verplichte verkeerslessen in het secundair onderwijs.

"De grote vraag naar meer controles tegen onverzekerde bestuurders is echt opmerkelijk", laat staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) optekenen. Net die controles worden dan ook strenger, belooft Wathelet. "In februari kom ik met een plan voor meer en efficiëntere controles. Dat zal mogelijk zijn dankzij een nieuwe databank met alle Belgische nummerplaten. Aan de hand van camera's met nummerplaatherkenning kan de politie opzoeken of een wagen al dan niet verzekerd is."

Ook de strafmaat gaat omhoog, voegt Wathelet er meteen aan toe. Eerder uitte politierechter Peter D'Hondt al zware kritiek op de lage boetes voor onverzekerd rijden. "De minimumstraf van 100 euro is lager dan de jaarlijkse bijdrage aan de verzekering. Met zo'n straf moedig je misbruik aan", aldus D'Hondt. Sp.a-fractieleidster Karin Temmerman reageert dan ook positief op de plannen, "maar alles staat of valt met het aantal controles".

Ook CD&V-verkeersspecialist Jef Van den Bergh juicht de strengere aanpak van niet-verzekerde bestuurders toe. "Al kan het nog iets efficiënter", oordeelt Van den Bergh. "Als we de databanken van verzekeraars koppelen aan de gegevens van de nummerplaten, kunnen we meteen nagaan wie nog geen verzekeringsbijdrage heeft betaald. Op basis van die zwarte lijst zou de politie nog veel efficiënter kunnen controleren."