Direct naar artikelinhoud

Canvas schuift vernieuwing voor zich uit

Trouwe kijkers van Canvas kunnen op hun twee oren slapen. Ook dit najaar kiest de zender voor een mix van actua, human interest en het betere buitenlandse werk. Van de aangekondigde vernieuwingsoperatie zal pas volgend voorjaar op het scherm iets te merken zijn.

Canvas moest anders, klonk het dit voorjaar bij de VRT. Verrassender, jonger, spraakmakender ook. Waar de zender er in het verleden nog geregeld in slaagde het verschil te maken, gingen de Canvas-programma's steeds vaker verloren tussen het geweld van de grote jongens.

Zelfs Terzake, nochtans één van de kernprogramma's van de zender, ging mee ten onder en zag zijn toekomst plots bedreigd. Netmanager Mark Coenen stapte op en een vernieuwingsoperatie moest Canvas een nieuw elan bezorgen.

Maar op die nieuwe start is het dus nog even wachten. De najaarsprogrammatie die Jean-Philip De Tender, manager televisie bij de VRT, voorstelde is allesbehalve een stijlbreuk met het verleden. Programma's als Man Over Boek, Alleen Elvis blijft bestaan en Belpop keren terug en ook Terzake blijft gewoon om acht uur 's avonds in het zendschema staan.

Nog niet klaar

Een overgangsnajaar dus. Wat niet betekent dat de vernieuwingsplannen in de koelkast zijn geparkeerd. De Tender: "We hebben de voorbije maanden hard aan het vernieuwingstraject gewerkt. Alleen is ons werk nog niet af, dus is het nog te vroeg om op de concrete uitwerking ervan in te gaan. Normaal gezien moeten we de hele operatie de komende weken kunnen afronden zodat Canvas volgend voorjaar een nieuwe start kan maken."

Maar is die vernieuwing nog wel zo nodig? Canvas kan immers uitpakken met mooie cijfers. Het WK-voetbal deed het marktaandeel van Canvas deze zomer stijgen tot 12,4 procent, maar ook zonder dat voetbal bleef het marktaandeel van de zender met 8,8 procent tussen januari en mei stabiel in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

"Dat betekent echter niet dat je niet moet nadenken over hoe het beter kan", vindt De Tender. "Stilstaan is achteruitgaan, zeker in deze hectische mediatijden. De hele mediawereld is volop in beweging. Wie mee wil kunnen, moet van innovatie zijn basisinstelling maken. Daar ben ik vast van overtuigd. Je kan het je als zender gewoon niet meer permitteren om op je lauweren te blijven rusten. Ook al zijn de cijfers niet slecht."

Jonger publiek

Dat de grote vernieuwing nog even op zich laat wachten betekent niet dat er bij Canvas niets beweegt. Een aantal kleine ingrepen moeten de zender nu al aantrekkelijker maken voor een jonger publiek. Het binnenhalen van MNM-stem Karolien Debecker als presentatrice van de nieuwe quiz Lijst Debecker bijvoorbeeld.

Of het kiezen voor een nieuwe, meer persoonlijke manier van verhalen vertellen. Als voorbeeld neemt De Tender de nieuwe docureeks Twintigers die een aantal jongeren volgt bij het maken van cruciale keuzes. Niet alleen het onderwerp, ook de manier waarop die reeks is gemaakt, is op maat van de jongere kijkers. "We hebben het programma laten maken door Lina Nasser, een 28-jarige VRT-journaliste die zelf middenin die leeftijdsgroep staat. Die aanpak levert een heel apart, persoonlijk verhaal op." Hetzelfde geldt voor Het IJzeren Gordijn, geen droge docureeks over het einde van de Koude Oorlog, maar een roadmovie waarin de vrienden Rob Heirbaut en Hendrik Vos per fiets door het Oostblok trekken. "Dat zijn het soort dingen die Canvas ook in de toekomst moet brengen. Relevante content op een persoonlijke, eigentijdse manier gebracht."