Direct naar artikelinhoud

Albert Heijn wringt zich in eivolle markt

De Nederlandse winkelketen Albert Heijn wil in 2016 vijftig winkels hebben in ons land. Terwijl de Belgische markt al veel dichter 'bewinkeld' is dan de rest van Europa. Behalve de zoektocht naar vrije panden lijkt daarom ook de jacht op winkelovernames open.

De tien winkels die Albert 'Appie' Heijn tegen eind 2012 wil openen in Vlaanderen zijn dus nog maar een begin. De bediendebond BBTK vindt het alvast een goede start. Secretaris Jan De Weghe juichte gisteren al omdat Corné Mulders, topman van Albert Heijn België, beloofde dat de supermarktketen de meerheid van die winkels zelf zal beheren. De winkels die Albert Heijn nu al heeft in Brasschaat en Stabroek worden door zelfstandigen uitgebaat.

"Die uitspraken van BBTK laat ik aan hen", reageert Albert Heijn-woordvoerder Jan Christiaan Hellendoorn. "Waar en wat voor soort winkels wij openen, hangt af van wat we op de markt tegenkomen." Is dat wel zoveel? Grote distributieketens als Colruyt, Carrefour en Delhaize, maar ook discounters Aldi en Lidl propten de Belgische markt al behoorlijk vol. De schaarste aan panden en moeilijkheid om (snel) vergunningen te krijgen, zet Belgische retailers al even aan tot klagen over krimpende uitbreidingsmogelijkheden.

"We hebben een goede reputatie in vastgoedbeheer. Daardoor krijgen we nu regelmatig panden aangeboden", antwoordt Hellendoorn. "Als je maar op tijd begint met de aanvraag, is het ook prima mogelijk om een vergunning te krijgen voor onze winkels." Lange tijd werd gedacht dat Albert Heijn de panden van de gesloten Carrefourwinkels zou overnemen, maar een groot deel daarvan is ondertussen al verdeeld tussen Delhaize en Match.

De spelers op de distributiemarkt zijn er daarom nog niet van overtuigd dat de Nederlandse collega's op korte tijd veel eigen winkels zullen openen in Vlaanderen. Ze verwachten eerder dat Albert Heijn onafhankelijke zelfstandige winkeliers, zoals in Stabroek en Brasschaat, willen overhalen om onder de Nederlandse merknaam verder te werken. Omdat er zo niet heel veel meer overblijven, is het even waarschijnlijk dat Albert Heijn probeert om franchisehouders van Delhaize, Carrefour en Spar (Colruyt Group) los te weken.

"Ze zijn op jacht, dat is duidelijk", bevestigt Luc Ardies, directeur van Unizo Winkelraad. "Albert Heijn weet de zelfstandigen wier contract met een keten bijna afloopt zeker wonen." Ook retailonderzoeker Chris Opdebeeck van Marketing Map gelooft dat de komst van Appie Heijn winkels uit de markt zal duwen. "Toen de winkels van Unic en Nopri werden herdoopt tot GB zijn er ook veel mensen overgelopen naar Delhaize. Sommige franchisenemers zijn hondstrouw, maar anderen kiezen gewoon voor de keten die hen het meeste laat verdienen."

Ardies merkte nog niet dat Albert Heijn leurt met extra vergoedingen, maar Van Hellendoorn bevestigt dat zijn collega's gericht zoeken naar winkels en ondernemers die binnenkort op de markt komen. "Een jacht wil ik dat niet noemen. We gaan een koffie drinken en een praatje maken", verwoordt hij het. "Onze eerste twee winkels geven het goede voorbeeld voor geïnteresseerden in heel Vlaanderen." Daarmee weerlegt Hellendoorn de kritiek dat Albert Heijn buiten de grensstreek minder geïnteresseerde winkelhouders tegen het lijf loopt.

Voorlopig niets om van wakker te liggen, vindt Dirk Depoorter, algemeen directeur van Spar Retail. "Ook wij schuimen de markt af, zo werkt dat nu eenmaal. Het is alleen afwachten hoe gebrand Albert Heijn is om snel winkels te openen."