Direct naar artikelinhoud

Kreukelpalen in opmars langs Vlaamse wegen (maar niet aan de kust)

Een stuntpiloot knalt in volle vaart tegen een gewone paal (onder) en een 'kreukelpaal', een paal die plooit bij een aanrijding. Kreukelpalen kunnen mensenlevens redden omdat de impact van een botsing veel kleiner is. Uit een onderzoek van mobiliteitsorganisatie Touring blijkt dat obstakels één op de drie dodelijke ongevallen veroorzaken.

De kreukelpaal duikt steeds vaker op langs Vlaamse wegen. Vandaag zijn er zowat 1.500, maar dat aantal gaat voortdurend omhoog. "Kreukelpalen krijgen voortaan de voorkeur op plaatsen waar de kans op ongevallen groot is, zoals rotondes en scherpe bochten'', zegt een woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).

Belangrijk detail: de palen gaan minder lang mee dan een normaal exemplaar, hoewel ze even duur zijn. Bovendien is de stalen constructie niet bijster stevig.

De maximumlengte is amper 12,5 meter. 'Bovendien is het onmogelijk om ze aan de kust te plaatsen, want daar waait de wind te hard', aldus het AWV.