Direct naar artikelinhoud

Tourstart in Brussel zet verkeer helemaal stil

Het parcours van de tweede rit in lijn van de Ronde van Frankrijk liep gisteren integraal over Belgische wegen. Dat zorgde niet alleen voor een langgerekt wielerfeest tussen Brussel en Spa, maar ook voor flink wat verkeershinder. Vooral de ochtendspits in en rond Brussel liep hopeloos spaak.

Ochtendspits hopeloos spaak door ‘gebrekkige communicatie’

Een en ander was te wijten aan een gebrekkige communicatie. Zo werden de afritten aan het Vierarmenkruispunt anderhalf uur vroeger afgesloten dan meegedeeld.

“We kunnen nergens in Brussel rijden. Het is hier slecht georganiseerd.” De jeremiade van een boze Franse automobiliste gisterochtend sprak boekdelen. Na de wielergekte van zondag liep het parcours van de tweede rit in lijn van de Ronde van Frankrijk, tussen Brussel en Spa, integraal over Belgische wegen. Naast een langgerekt wielerfeest veroorzaakte dat echter ook flink wat verkeershinder.

De Tourkaravaan veroorzaakte urenlang grote overlast voor het verkeer in en rond de hoofdstad. Even na 12 uur werd op het Brusselse Paleizenplein het startschot gegeven. In de uren daarvoor was de verkeerschaos echter sterk aangezwollen.

“Aan het Vierarmenkruispunt stonden automobilisten tot twee uur in de file”, aldus Hajo Beeckman van het Verkeerscentrum Vlaanderen. “Vanuit Waterloo was het zeer lang aanschuiven, over een afstand van ongeveer 20 kilometer. Ook vanuit Leuven en Overijse was het erg druk. Heel wat mensen wilden blijkbaar nog snel op hun bestemming geraken voor alles dichtging. “

De grootste problemen ontstonden op de E411 Namen-Brussel. “Daar liep de rijtijd het meest op”, aldus Beeckman. “Op de E411 en de buitenring rond Brussel bleef de ochtendspits maar aangroeien. Vanuit Woutersbrakel bedroeg de rijtijd tot aan de Leopoldtunnel op een bepaald moment anderhalf uur. En dan moest men Brussel nog binnenrijden: dan ben je gemakkelijk tweeënhalf uur onderweg.”

Ook in Brussel zelf veroorzaakte de Tourstart verkeershinder. Verschillende straten in het centrum werden afgesloten, waardoor de ochtendspits danig in de war werd gestuurd. “Het verkeer op de kleine ring richting Zuidstation kon tijdelijk niet bovengronds komen vanaf de Leopold II-tunnel. De wachttijden bedroegen daar minstens een half uur.” De problemen met de ochtendspits waren pas tegen 11 uur opgelost, aldus het Verkeerscentrum. “De avondspits ondervond geen bijkomende hinder”, aldus Beeckman.

Een en ander was volgens Beeckman te wijten aan een gebrekkige communicatie. “Wij hadden op voorhand gecommuniceerd dat de afritten van het Vierarmenkruispunt met de Brusselse Ring om 9 uur zouden dichtgaan”, aldus Beeckman. “Maar blijkbaar heeft men de afrit al gesloten om halfacht. Dat hebben we natuurlijk niet op voorhand kunnen communiceren, waardoor heel wat mensen verrast waren. De uitvoerende diensten van wegbeheer Vlaanderen en de lokale politie Tervuren hadden dat vooraf blijkbaar afgesproken, zonder ons op de hoogte te brengen.”

Ook de timing was ongelukkig, aldus Beeckman. “Ook al is het de eerste echte vakantieweek, toch werken de meeste mensen nog deze week”, klinkt het. In de andere twee wereldsteden waar de Tour 2010 reeds passeerde, Rotterdam en Antwerpen, waren er nauwelijks verkeersproblemen. “Maar het was dan ook weekend”, zegt Beeckman. “De hoofdstad van Europa op een maandagochtend half afsluiten om een koers te laten starten: dat is vragen om problemen. Men had er van op voorhand meer rekening mee moeten houden.”

Nonsens, klink het op het kabinet van Brussels burgemeester Freddy Thielemans. “Samen met de organisatie van de Tour, de politie van Brussel en de federale politie zijn we al meer dan acht maanden aan het voorbereiden”, aldus een woordvoerder. “Het parcours en alle eventuele verkeersproblemen waren bijzonder goed voorbereid. Maar het is duidelijk dat de Tour, met zijn specifieke eigenschappen en omvang onvermijdelijk verkeersoverlast veroorzaakt. We hebben die zoveel als mogelijk teruggedrongen.”