Direct naar artikelinhoud

Van Gogh Museum koopt twee werken van Camille Pissarro

Het Amsterdamse Van Gogh Museum heeft twee werken verworven van de Franse pointillistische schilder Camille Pissarro (1831-1903). Het gaat om het schilderij Het hooien, Eragny en de prent Koeienhoedster bij ochtendzon, beide uit 1887.

De werken worden vanaf heden getoond in het museum samen met twee pointillistische werken van Van Gogh uit hetzelfde jaar: Zelfportret en Tuin met geliefden: Square Saint-Pierre.

De relatie tussen Pissarro en Vincent en zijn broer Theo was hecht, zegt het museum. Zo had de Franse schilder grote invloed op de modernisering van Van Goghs kleurgebruik, en zijn experimenten met de pointillistische schildertechniek. “Dit werk van Pissarro is een belangrijke en representatieve aanvulling op onze bescheiden collectie pointillistische werken”, verklaart museumdirecteur Axel Rüger. “Hiermee zijn we in staat om een belangrijke en tot nu toe ontbrekende schakel in Van Goghs Parijse experimenten in kleur en techniek aan het publiek te tonen.”

Mentor

Op Het hooien, Eragny verbeeldt Pissarro de bedrijvigheid tijdens het hooiseizoen in het landelijke Franse plaatsje Eragny, waar de kunstenaar met zijn gezin van 1884 tot aan zijn dood in 1903 woonde. Van Gogh verbleef in dezelfde periode (1886-1887) in Parijs, en experimenteerde daar onder invloed van zijn Franse collega’s volop met heldere kleuren en nieuwe schildertechnieken. In Pissarro vond hij een soort mentor, aan wiens mening hij veel waarde hechtte. “Verder sprak Pissarro er indertijd heel goed over en ik ben nog lang niet zo ver dat ik het kan schilderen zoals hij zei dat het moest”, schreef hij eens aan zijn broer Theo over Pissarro’s kleureffecten. Theo van Gogh kocht Het hooien, Eragny in 1887 direct van de kunstenaar voor de Parijse kunsthandel Boussod & Valadon.

Ook het onderwerp Koeienhoedster bij ochtendzon is landelijk: een weide met een grazende koe die door een vrouw wordt voortgedreven. Het Van Gogh spreekt over “een prachtig voorbeeld van een pointillistische tekening”.

De aanschafprijs van de twee werken is niet bekendgemaakt, maar pointillistische werken van Pissarro zijn zeer zeldzaam. Tussen de zomer van 1886 en het einde van 1887 produceerde hij slechts vijftien doeken die vergelijkbaar zijn met Het hooien, Eragny. Onder meer de Vereniging Rembrandt en het Claude Monet Fonds hebben de aankoop mogelijk gemaakt.

Op Het hooien, Eragny (1887), verbeeldt Pissarro de landbouwbedrijvigheid in zijn thuisstadje Eragny.