Direct naar artikelinhoud

Nederlanders scheuren ongestraft door België

Nederlandse hardrijders rijden al maanden nagenoeg ongestraft door België. Ze glippen door de mazen van het net omdat de gegevensuitwisseling met Nederland veel omslachtiger is geworden. Een bilateraal akkoord moet daar binnenkort komaf mee maken.

Buitenlanders en verkeersboetes, het blijft een moeilijke combinatie. Maar al te vaak verdwijnen boetes onder aan de stapel om daarna definitief verticaal geklasseerd te worden. Gewoonlijk blijft de Belgische staatskas dan ook met lege handen achter. Nu ook bij onze noorderburen, want sinds begin dit jaar kunnen zij nagenoeg ongestraft door ons land racen.

Oorzaak is een nieuwe procedure om gegevens uit te wisselen. "Tot vorig jaar konden Belgische politiekorpsen rechtstreeks nummerplaatgegevens opvragen bij de Nederlandse korpsen. Vooral in de grensstreek werkte die informele samenwerking goed", zegt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit. In 2011 schreef de federale wegpolitie 1.054.000 verkeersboetes uit, elk minstens 50 euro, waarvan 10 procent aan Nederlanders.

Maar sinds dit jaar geeft Nederland geen gegevens meer door aan de Belgische politiekorpsen. De aanpak moet formeler en efficiënter, klinkt het. Belgische agenten stellen nu een pv op zonder identiteitsgegevens, waarna het parket de nodige informatie kan opvragen via de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV). Die vraagt de informatie vervolgens aan zijn Nederlandse tegenhanger, de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). "Een erg omslachtige procedure", volgens De Spiegelaere.

Bij de Antwerpse politie weten ze intussen beter. Daar worden overtreders zoveel mogelijk staande gehouden, om meteen een contante betaling te innen. "We slaan het kenteken van veelplegers op in onze database. Wie bij een gerichte nummerplaatcontrole tegen de lamp loopt, moet zijn openstaande boetes meteen betalen", zegt woordvoerster Veerle De Vries.

Dat bedrag kan oplopen tot meer dan 1.000 euro. "Als de bestuurder niet kan betalen, rijden we met hem naar de bankautomaat. Lukt het dan nog altijd niet, dan nemen we de wagen onmiddelijk in beslag", zegt De Vries. Dit jaar verzamelde de Antwerpse politie op die manier al 41.290 euro, zowel bij Nederlanders, Duitsers of andere nationaliteiten.

Strikt genomen is Nederland niet verplicht om de privacygegevens over zijn inwoners te delen. "Op dit moment hebben we enkel met Frankrijk een afdwingbaar akkoord voor de uitwisseling van informatie over nummerplaten", zegt De Spiegelaere.

Nederlandse laagvliegers mogen dan wel onder de radar duiken, andersom worden Belgische overtreders wel vervolgd. Daarvoor doet Nederland een beroep op Eucaris, een Europese databank die gegevens bevat om verkeersovertreders te traceren. Die database bestaat ook in België, maar volgens de FOD Financiën is de database juridisch betwistbaar. "Eucaris dient om terroristen en georganiseerde bendes te bestrijden, dus niet voor verkeersovertredingen", oordeelt De Spiegelaere. Volgens De Spiegelaere moeten Europese landen de rol van Eucaris onderling verduidelijken, "desnoods voor de rechtbank".

Voor staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) hoeft het zo'n vaart niet lopen. "We onderhandelen volop met Nederland om een bilateraal akkoord af te sluiten." Bovendien komt er sowieso beterschap vanaf november 2013. Tegen dan moeten alle Europese lidstaten een richtlijn omzetten die hen verplicht gegevens via één aanspreekpunt uit te wisselen. Goed nieuws, vindt Wathelet. "Nederlandse bestuurders worden wel degelijk gestraft, maar bij buitenlandse bestuurders heerst inderdaad al jaren een gevoel van straffeloosheid. De boodschap is duidelijk: elke boete moeten betaald worden, Belg of niet."