Direct naar artikelinhoud

Zelfspot Belfius lokt reacties uit

De radiospot over de naamswijziging gaat niet onopgemerkt voorbij. "Dexia Bank wordt Belfius Bank. U had ons zelf ook een aantal suggesties gedaan, zoals het weinig flatterende ***-bank. Of: bank van mijn ***. Maar die hebben we uiteindelijk toch maar niet weerhouden", zo gaat hij.

Dezelfde zelfrelativerende toon is ook terug te vinden in de krantenadvertenties. Het Leuvense bureau Boondoggle, dat de campagne heeft bedacht, krijgt van gereputeerde collega's als Guillaume Van der Stichelen daarvoor applaus. "Je eigen zwakte tonen, maakt je sympathiek", klinkt het bij de kenners, die de campagne duidelijk beter vinden dan de nieuwe naam zelf.

CEO Clijsters heeft de campagne uiteraard eerst goedgekeurd. Hij beseft goed dat de ironische ondertoon aan de gewaagde kant is, zo vertelde hij vorige week, maar hij vond dat een verwijzing naar het recente verleden nodig was. Belfius wil met de kwinkslagen begrip tonen voor de woede en de verwarring die ontstond door het Dexia-debacle.

Op Twitter reageert het publiek verdeeld.