Direct naar artikelinhoud

Rosé is geen zoet vrouwendrankje meer

Bij terrasjesweer hoort voor steeds meer Belgen ook een glaasje rosé. In de supermarkten werd de laatste maanden tot 30 procent meer verkocht. 'De kwaliteit is er de voorbije jaren enorm op vooruitgegaan', zeggen experts.

Elke zomer zien de supermarkten hetzelfde fenomeen: zodra de zon schijnt, piekt de verkoop van roséwijnen. Maar dit jaar is dat nog een flink stuk meer dan anders. "De verkoop gaat al jaren in stijgende lijn", zegt Baptiste van Outryve van Carrefour. "Zelfs als we een slechte zomer beleven, wordt er meer rosé gedronken."

Volgens wijnkenner Frank Van der Auwera is de tijd dat rosé met een scheef oog bekeken werd, inderdaad voorbij. "Tien jaar geleden bestond de markt grotendeels uit goedkope rommel die nauwelijks te drinken was", zegt Van der Auwera. "Gerenommeerde wijnhuizen wilden er hun tijd en energie niet aan besteden en ook in de nieuwe wijnlanden was er maar weinig interesse voor een product dat slechts enkele maanden per jaar wordt genuttigd. Met als resultaat dat wat je in de rekken vond, doorgaans van een bedenkelijk niveau was."

Maar dat is dus verleden tijd. "De technieken zijn verbeterd en je vindt tegenwoordig zelfs flessen van 20 euro of meer. Er is ook aan de smaak en het uitzicht gesleuteld: vroeger moest een rosé altijd dieproze en zoet zijn. Vandaag zijn ze lichter van kleur en neigen ze steeds vaker naar wit. Het neemt niet weg dat er nog altijd veel slechte rosé verkocht wordt. Een fles die minder dan 6 of 7 euro kost, is meestal geen goede keuze. Rosé is ook absoluut geen bewaarwijn, want hij wordt in tegenstelling tot wit of rood echt niet beter met de jaren. Kies dus voor de recentste oogst en laat de oudere flessen aan je voorbijgaan."

Dat rosé een typisch vrouwendrankje is waarvoor mannen hun neus ophalen, wil Van der Auwera ook niet meer geweten hebben. "Rosé wordt nu zowel door vrouwen als mannen gedronken, net als cava of champagne", luidt het. "Zeker tijdens het barbecueseizoen is een lichtvoetige rosé een uitstekend alternatief voor stevige witte of rode wijnen die bij hoge temperaturen makkelijker naar het hoofd stijgen."

Ook de champagnes en schuimwijnen profiteren mee van de roze revolutie. In 1989 voerden Franse wijnboeren slechts 800.000 flessen roze bubbels uit. Nu is dat aantal gestegen naar 35 miljoen, of 12 procent van de volledige productie. Ook de Belgen lusten er wel pap van.

"Hoewel roséchampagne slechts een klein aandeel uitmaakt van de totale consumptie in ons land, werd er vorig jaar dubbel zoveel van verkocht", zegt Grégoire Van den Oostende van het Champagne Bureau Benelux. "Zonder rekening te houden met de inkopen die door Belgen rechtstreeks in de champagnestreek worden gedaan."