Direct naar artikelinhoud

Ex-netmanager VT4 start productiehuis

Kristine Willems, tot eind vorig jaar netmanager bij VT4, start een eigen productiehuis. Met Amura wil ze vooral eerlijke televisie maken.

Willems was bij VT4 één van de grondleggers van de Welkom Thuis-strategie die meer nadruk moest leggen op producties van eigen bodem. In die hoedanigheid stond ze aan de wieg van programma's als Komen eten, Schatten op zolder en Astrid in wonderland. "Voor een buitenstaander lijken dat misschien heel erg uiteenlopende programma's", zegt ze. "Maar ze zijn wel allemaal op dezelfde manier gemaakt. Op basis van dezelfde principes."

Wat zijn die principes dan?

"Ik maak eerlijke televisie, zonder kunstmatige ingrepen met respect voor de mensen die in beeld komen. En daarin ben ik heel strikt. Wie dingen in scène zet, komt er bij mij niet meer in. Die afkeer voor kunstmatige ingrepen is me bij Paul Jambers met de paplepel ingegeven. Al na mijn eerste werkdag bij hem besefte ik dat wat spontaan gebeurt altijd sterker is dan wat je zelf kunt verzinnen. Als het niet loopt zoals je had verwacht dan hoeft dat geen probleem te zijn. Dan is dat misschien net het verhaal dat je moet vertellen. Ook respect voor de mensen die in beeld komen is belangrijk. De casting, de draaiperiode, de nazorg...al die fases moet je als programmamaker samen met hen door."

Geen uitlachtelevisie dus voor Amura?

"Ik haat dat woord. Het zegt veel meer over diegene die het gebruikt dan over de programma's waarvoor het gebruikt wordt. Ik heb nog nooit uitlachtelevisie gemaakt, besteld of uitgezonden. Ook bij Superfans was het toen ik het bestelde nooit de bedoeling om mensen belachelijk te maken."

Je hebt vooral je pluimen verdiend met reality-tv. Net het genre dat tegenwoordig nogal onder vuur wordt genomen.

Wat is dat, realitytelevisie? Bestaat daar een duidelijke definitie van? Dat slechte, gemanipuleerde realityprogramma's nu onder vuur liggen, hoeft voor ons geen probleem te zijn. Integendeel zelfs. Ik kan het alleen maar toejuichen dat de zenders dat soort reality liever niet meer laten maken. Dan is er meer ruimte voor de dingen die wij willen doen."

Leg je je met Amura vooral op reality toe of komen er ook andere genres?

"Het is logisch dat we ons in een eerste fase op de dingen toeleggen die we kennen en kunnen. Maar dat betekent niet dat we niet ook andere programma's willen maken. Ik ben afgestudeerd als filmregisseur en het blijft een meisjesdroom om ooit een film te maken. En waarom zouden wij geen fictiereeks of een leuke quiz kunnen maken?"

Zijn er al contacten met zenders?

"We praten met iedereen. Ze weten allemaal wie ik ben en waar ik voor sta. Maar het is voor mij, net als voor hen, nog even zoeken. Gelukkig merk ik wel dat er bij de zenders dat wel degelijk interesse is in onze manier van werken en de programma's die dat oplevert."

Is die interesse er ook bij VT4 en VIJFtv?

"Tuurlijk, waarom niet? Ik ben in een goede verstandhouding bij SBS (moederbedrijf van VT4, PD) vertrokken. We zijn niet in ruzie uiteengegaan. Maar als je plots merkt dat de zenders waarvoor je werkt een richting uit gaan die niet de jouwe is dan is het beter dat de wegen scheiden."

Hoe ver reiken de ambities?

"We zijn nog maar een paar weken bezig, het is moeilijk om daar nu al iets over te zeggen. We gaan zeker niet staan roepen dat we per se klein willen blijven. Voorlopig zijn we slechts met zijn tweeën, maar ik draai al twintig jaar in de tv-wereld mee en in die periode heb ik een groot netwerk opgebouwd. Allemaal mensen waar ik graag mee werk, die televisie maken op een manier waar ik van hou. Het is ook de uitdrukkelijke bedoeling om jonge mensen op te gaan leiden. Dat is één van de dingen waar ik in mijn periode bij VT4 het meest voldoening uit haalde. Jonge mensen binnenhalen en hen métier bijbrengen.

"Daar wordt tegenwoordig veel te weinig tijd voor gemaakt. Jonge mensen komen op een redactie binnen en moeten zich inschakelen in een bepaalde manier van werken. Tijd om zich daar vragen bij te stellen krijgen ze meestal niet. Op die manier kweek je televisiemakers die programma's maken op routine. Daar willen wij verandering in brengen.

"Jong talent is altijd welkom. Zo lang ze maar bereid zijn om hard te werken. De manier waarop ik televisie wil maken is heel arbeidsintensief. In elke fase van het productieproces kruipt heel veel tijd en energie. Maar het is voor mij de enige en de boeiendste manier om televisie te maken. Of het ook het beste businessmodel is zien we binnen een paar jaar wel." (lacht)