Direct naar artikelinhoud

Buitenaardse wezens in het wilde Westen

Cowboys en indianen die het samen opnemen tegen buitenaardse wezens die voor terreur zorgen? Dat is het originele uitgangspunt van Cowboys & Aliens. Deze hybride fusie van western en ruimte-invasiefilm verrast omdat hij ironievrij en zonder verwoestende kracht met de ingrediënten van de genres speelt.

Invasion of the Body Snatchers in het Oude Westen met een toets James Bond. Plotgewijs zou je deze Hollywoodblockbuster van Iron Man-regisseur Jon Favreau zo kunnen verkopen. De gemene en reusachtige alienmonsters plukken immers vanuit hun laag overscherende vliegende schotels de mensen uit de stoffige dorpjes weg met een soort lasso. Om ze nadien als voedingsbaxters te gebruiken.

Zoals je het eveneens bij Cronenbergs History of Violence niet zou verwachten is ook Cowboys & Aliens een adaptatie van een stripverhaal. Ex-Marvelman Scott Mitchell Rosenberg concipieerde dat beeldverhaal enkele jaren geleden met de bedoeling om er een film van te maken. Op veel bijval kon hij niet rekenen in het stripmilieu. "Banale pap", luidde de kritiek.

Dat kun je niet van deze film zeggen. Net omdat hij met zo veel respect teruggrijpt naar de unieke iconografie van de authentieke western. De mysterieuze en laconieke vreemdeling die in een geterroriseerd dorpje aankomt? Check. Een kampvuurscène met stoere cowboys die op amok uitdraait? Bingo. Een clash tussen het collectief helden te paard op missie en een bende ruige outlaws? Alweer raak. Landschappen die mee voor een epische beleving zorgen? De film zet het discreet in de verf. En een dappere en mooie westernlady met colt rond de ranke taille? Ex-model Olivia Wilde stapt in die rol.

Het verhaal zelf is simpel maar deze genrekruisbestuiving blijft onderhoudend, heeft spanning en bevat ook genoeg mysterie dankzij items zoals amnesie en zondebesef die gevat in het scenario zijn verwerkt. Absolution heet immers het dorpje in de woestijn van Arizona waar lonesome Jake Lonergan ergens op een dag in 1871 aankomt. Wie hij is of hoe hij aan zijn buikwonde is gekomen, is een raadsel voor hem want hij herinnert zich niets meer. Dus ook niet hoe hij aan die vreemde futuristische boei aan zijn linkerpols is gekomen. Dat die rol van de gekwelde Lonergan met stoere en zwijgzame Clint Eastwood-aantrekkingskracht vertolkt wordt door Daniel 'James Bond' Craig, is een leuk staaltje van geïnspireerde casting en knipogen: wie kan er beter met gadgets overweg dan 007?

Ook in de casting van Harrison Ford vind je dat terug. Ford speelt een hatelijke veebaron en redneck die meer dan eens doet denken aan Indiana Jones. Samen met de sheriff, de dokter en nog enkele andere archetypische dorpsfiguren trekken ze er als een posse op uit om de verdwenen dorpsgenoten op te sporen. Meteen wordt er een dimensie geweten aan de film toegevoegd, iets wat hij ergens al te makkelijk politiek correct weet op te lossen. Toch is dit een vermakelijke sciencefiction-western, ook al mist hij naar de climax toe wat persoonlijkheid.