Direct naar artikelinhoud

Wereldwijde topman Carrefour kritisch over slechte Belgische verkoopcijfers

Carrefour België zet prijsoffensief in

Carrefour België slaagt er al jaren niet in om zijn omzet en winst op te vijzelen en dat is niet naar de zin van Lars Olofsson, de nieuwe topman van moedergroep Carrefour. Als er niet snel beterschap te zien is, komt Carrefours aanwezigheid op de Belgische markt in vraag te staan, zo liet hij uitschijnen.

door Emmanuel Vanbrussel

Brussel l In een nieuwe poging om snel het tij te keren, lanceert Carrefour België de komende maanden een prijzenoffensief. Het doel: voor de meest courante artikelen zo dicht mogelijk komen in de buurt van de discounters Colruyt, Aldi en Lidl.

Het prijzenoffensief bestaat uit drie golven, zegt Lars Vervoort, woordvoerder van Carrefour België. De prijzen van de 160 tot 170 best verkopende artikelen worden sinds kort systematisch gealigneerd op de prijzen bij Colruyt en Lidl. Daarnaast wordt het productaanbod van het huismerk Carrefour uitgebreid. Vorig jaar kwamen er al 700 bij, tot een totaal van 3.000 artikelen. Die zijn volgens Carrefour gemiddeld 30 procent goedkoper dan de merkproducten. Ten derde zal Carrefour zijn tijdelijke promotieacties, die slaan op duizenden producten, intensifiëren.

Carrefour lijkt de mosterd te halen bij concurrent Delhaize, die de prijzen van zijn goedkoopste productengamma ook afstemt op die van de discounters en dat communiceert aan zijn klanten. Vervoort: "Wij gaan onze koopkrachtcampagne een versnelling hoger schakelen. Maar we gaan geen prijzenoorlog ontketenen. Het is niet onze ambitie om de goedkoopste te worden, wel om de kloof met de discounters zo dicht mogelijk te maken."

Achterhaald winkelconcept

Lars Olofsson, ex-Nestlé en sinds begin dit jaar de nieuwe grote baas bij Carrefour wereldwijd, stelde gisteren bij de voorstelling van de jaarcijfers de activiteiten in België in vraag, net als die in Italië. Olofsson: "Italië en België zijn twee markten waar we al een tijdje met problemen kampen. De groei is er gestagneerd. De status-quo behouden in deze landen is niet langer aanvaardbaar. Status-quo is geen optie. Er moeten beslissingen genomen worden." Als het herdynamiseren van de activiteiten niet lukt, zullen we "oplossingen moeten zoeken", zo stelde de Zweed nog.

Meteen na Olofssons uitspraken doken de oude geruchten over een mogelijke terugtrekking van Carrefour uit de Belgische markt weer op. Maar van een verkoop van de Belgische winkels is geen sprake, suste Vervoort. De uitspraak van Olofsson komt in het Belgische hoofdkwartier in Evere ook niet aan als een ultimatum, zegt de woordvoerder nog. "Het is wel zo dat er snel omzetgroei zichtbaar moet zijn. De inspanningen qua strategie en kostenstructuur liggen intussen achter ons. Nu moeten de resultaten volgen", aldus Vervoort.

Carrefour België is het bedrijf achter de Carrefourhypermarkten, GB-supermarkten en de Expressbuurtwinkels. Het gaat om 627 vestigingen, inclusief franchises en partners. Het zijn vooral de hypermarkten die met problemen kampen, bevestigt Vervoort. Volgens sommige retailkenners is dat winkelconcept - een grote oppervlakte met zowel voeding als elektro - eigenlijk niet meer van deze tijd. Carrefour zelf wijt de recente omzetdalingen onder meer aan de dure prijzen aan de pomp vorig jaar, waardoor heel wat gezinnen de auto thuis lieten en niet richting hypermarkt reden.

De wereldwijde moedergroep Carrefour zag haar nettowinst in 2008 met 45 procent teruglopen tot 1,27 miljard euro, terwijl analisten 1,82 miljard euro verwachtten. De retailer werd in zijn Franse thuismarkt getroffen door een forse daling van het consumentenvertrouwen. Carrefour wil nu met een reeks veralgemeende prijsverlagingen de omzetgroei versnellen. Daarnaast worden de nieuwe investeringen geplafonneerd op 2,5 miljard euro. Carrefour is met 490.000 werknemers in ruim 15.000 winkels in 30 landen de grootste supermarktgroep ter wereld na de Amerikaanse gigant Wal-Mart.

Lars Olofsson (Carrefour wereldwijd):

De status-quo behouden is geen optie meer. Er moeten beslissingen genomen worden

n Meteen na Olofssons uitspraken doken de oude geruchten over een mogelijke terugtrekking van Carrefour uit de Belgische markt weer op.