Direct naar artikelinhoud

40 procent minder suiker, maar even zoet

Vergeet Stevia en andere zoetalternatieven. Voedselproducent Nestlé gaat de structuur van echte suiker omgooien zodat het zoeter smaakt. Vanaf 2018 zal zijn snoepgoed zo 40 procent minder suiker bevatten, terwijl het precies hetzelfde proeft.

Het zijn zure tijden voor zoetekauwen. Terwijl de suikertaks lelijk huishoudt in onze portemonnee, waarschuwt dagelijks minstens één slimme mens voor obesitas en andere nefaste gevolgen van suiker voor de gezondheid. Nestlé beweert nu de oplossing te hebben gevonden voor dat probleem. Onderzoekers van de Zwitserse voedingsgroep hebben de structuur van suiker aangepast, zodat een kleinere hoeveelheid even zoet smaakt.

Het komt erop neer dat ze suikerkristallen hol maken. "Je kunt zo'n kristal vergelijken met een schoenendoos", zegt Nestlés technologiedirecteur Stefan Catsicas. "Nu bestaat de buitenkant uit suiker en zit het ook binnenin vol suiker. Ons nieuw soort suiker zal er van buiten hetzelfde uitzien, maar de doos zal leeg zijn." De nieuwe structuur zal sneller op de tong smelten, waardoor de zoetigheid meer impact heeft op de smaakpapillen. Met andere woorden: je zult minder suiker nodig hebben om tot dezelfde zoete sensatie te komen.

"Eigenlijk maken we suiker natuurlijker", legt Catsicas uit. "Als je een appel onder een elektronenmicroscoop legt en structuren van een miljoenste millimeter bestudeert, zul je zien dat ze er allesbehalve glad en homogeen uitzien. Het stikt er van de holtes en oneffenheden. Onze nieuwe suikerstructuur zal daar dicht tegenaan leunen."

Volgens voedingsdeskundigen klinkt het idee van Nestlé niet onmogelijk. Maar ze vragen zich wel af hoe het zit met de kostprijs van de nieuwe suiker. Als die te hoog ligt, zal de rekening in de supermarkt navenant zijn. Bovendien kan de structuur van het product ook anders aanvoelen in je mond. Hoewel de snoepproducent luid toetert dat zijn chocoladerepen even zoet zullen blijven, houdt Nestlé toch een slag om de arm. De nieuwe technologie zal stap voor stap geïntroduceerd worden, zodat klanten er onbewust aan kunnen wennen. Daar wil Nestlé in 2018 mee beginnen.

Op termijn willen de Zwitsers hun unieke technologie aan andere bedrijven verkopen, zodat ook andere producten aan suikergehalte kunnen inleveren. Frisdranken zullen daar niet bij zijn, want de nieuwe structuur werkt niet in vloeistoffen.