Direct naar artikelinhoud

Activisten viseren reclamepanelen JC Decaux

Antireclame-activisten vernielden de voorbije maanden honderden panelen in Brussel. Vooral het publiciteitsbedrijf JC Decaux wordt geviseerd. "De schade is enorm. Eén zware nacht kost ons tot 50 ruiten en tot 30.000 euro."

Doorheen de hele hoofdstad sneuvelen dagelijks ruiten van reclamepanelen, bushokjes en stadsplannen. Het zou telkens om dezelfde daders gaan: activisten die JC Decaux verantwoordelijk houden voor het overaanbod aan reclame in de openbare ruimte. Geregeld worden er affiches achtergelaten waarop de actievoerders zich in naam van JC Decaux verontschuldigen voor de "agressieve publiciteit".

"We worden doelbewust belaagd", zegt Wim Jansen, gedelegeerd bestuurder bij JC Decaux. "Sommige nachten sneuvelen er 30 tot 50 ruiten in heel Brussel. We kunnen niet anders dan ze blijven vervangen. Onze medewerkers worden er moedeloos van."

De vernielingen wegen ook zwaar door op de financiële balans van het publiciteitsbedrijf. De kosten voor het vervangen van de kapotte ruiten en het plaatsen van nieuwe exemplaren lopen geregeld op tot 30.000 euro per nacht. "Dit is op langere termijn niet houdbaar", klinkt het bij JC Decaux. Het bedrijf heeft de Brusselse politie gevraagd om strikter toezicht te houden, maar de patrouilles konden voorlopig nog geen vandalen onderscheppen. Wie gevat wordt, riskeert een geldboete van 2.500 euro en een celstraf tot drie jaar.