Direct naar artikelinhoud

Geen verkeersbelasting voor 'excuushybrides'

Koop een zware terreinwagen met een elektromotor 'als excuus' en je betaalt amper verkeersbelasting in Vlaanderen. 'Onverantwoord voor het milieu en stuitend voor het rechtvaardigheidsgevoel', vindt Björn Rzoska (Groen).

Een Porsche Cayenne, een Volvo XC90 of een Mercedes GLE500e. Het zijn allemaal uit de kluiten gewassen terreinwagens, maar toch moeten heel wat eigenaars amper of zelfs helemaal geen verkeersbelasting betalen. Tot 20.000 euro kun je zo besparen (zie kader). De auto's bestaan immers ook in een groene versie, de 'plug-inhybride'. Naast de verbrandingsmotor hebben ze ook een elektrische motor die je kunt opladen aan het stopcontact. Maar is die versie ook wel zo ecologisch?

Op papier wel. De praktijk is iets heel anders. Het rijbereik van de elektrische motor is in het beste geval een kleine 50 kilometer. "De gemiddelde Belg rijdt dagelijks 23 kilometer, in theorie kan het dus", zegt Tony Verhelle van AutoGids. "Maar we merken dat die auto's nauwelijks worden opgeladen. Ook de constructeurs zijn zich daarvan bewust."

Een gebrek aan laadpunten, maar ook een gebrek aan motivatie is de boosdoener. Heel wat bestuurders rijden gewoon op benzine en laten de elektromotor voor wat hij is, weet Verhelle. "De belangrijkste reden om dit soort auto's te kopen? De fiscale voordelen."

Toenmalig minister van Financiën Annemie Turtelboom (Open Vld) vergroende de verkeersbelasting eind vorig jaar. Ze bepaalde onder meer dat auto's met een uitstoot onder de 50 gram CO₂ per kilometer helemaal zijn vrijgesteld van de (eenmalige) belasting voor de inverkeersstelling. Ook bedraagt de jaarlijkse verkeersbelasting tot 2020 welgeteld nul euro.

De hybride versie van de Volvo XC90 past in dat plaatje. Daarvoor moeten dus geen Vlaamse taksen worden betaald. Zo kan op vijf jaar tijd ruim 3.600 euro worden betaald tegenover een vergelijkbaar model zonder elektromotor. De Porsche Cayenne en de Mercedes GLE500e hebben een iets grotere uitstoot, maar genieten nog steeds ruime belastingkortingen. Daarnaast vallen er ook op federaal vlak fiscale aftrekken te realiseren.

De verkoopcijfers liegen er ook niet om. Van de Porsche Cayenne Hybride werden er van januari tot eind mei dit jaar 426 verkocht, tegenover 280 in dezelfde periode vorig jaar. De 'groene' Volvo XC90 is in zijn categorie een echte hit met 868 verkochte exemplaren.

'Groene karakter is maar schijn'

"Onbegrijpelijk dat de aankoop van zware SUV's wordt aangemoedigd", vindt Vlaams Parlementslid Björn Rzoska (Groen). "Die auto's hebben een kleine elektrische motor, maar een erg zware verbrandingsmotor. Het groene karakter is enkel schijn. Dit is onverantwoord voor het milieu en stuitend voor het rechtvaardigheidsgevoel." Hij pleit ervoor om vanaf een aankoopprijs van 60.000 euro geen belastingkortingen meer te geven.

Huidig minister van Financiën Bart Tommelein (Open Vld) is niet van plan om de autofiscaliteit aan te passen. "Het blijven groenere auto's, ongeacht de prijs", zegt zijn woordvoerder Margot Neyskens. "Dat belet niet dat we op termijn ons beleid zullen evalueren. We zitten nu in een overgangsperiode, waarbij we ook hybride wagens moeten stimuleren. Tegen 2020 vallen de belastingkortingen weg."

Tegelijk wordt er ook fors geïnvesteerd in de 100 procent elektrische auto's, dus zonder verbrandigsmotor. Die krijgen bovenop de belastingkortingen een extra aankooppremie die oploopt tot 5.000 euro. Met succes. Sinds begin dit jaar werden er 496 auto's verkocht, bijna zeven keer meer dan in heel 2015. In totaal gaf de Vlaamse regering daarvoor al 2,2 miljoen euro uit. De premies zullen de komende jaren worden afgebouwd. Tommelein wil tegen 2030 in Vlaanderen alleen nog nieuwe auto's op elektriciteit verkopen.