Direct naar artikelinhoud

Nissan moet Renault uit het slop trekken

De CEO van de Renault-Nissan-alliantie, Carlos Ghosn, heeft ermee ingestemd dat de Japanse autobouwer zijn Franse partner te hulp zal schieten door modellen te produceren in Renaultfabrieken.

Het nieuws werd gemeld door de Franse minister van Industriële Vernieuwing Arnaud Montebourg. De autobouwer, waarvan de Franse staat medeaandeelhouder is, zag de verkoop vorig jaar fors dalen.

"In de rest van de wereld heeft Renault zijn vestigingen vermenigvuldigd", aldus Montebourg op een Franse tv-zender, waar hij commentaar gaf op de moeilijke situatie waarin de autobouwer zich bevindt. Tegen 2016 wil Renault in Frankrijk 7.500 banen schrappen. "De tijd is nu dus gekomen om de industriële basis in Frankrijk te behouden, zodat die niet verzwakt." Montebourg bevestigde dat hij gebeld heeft met Ghosn. Tijdens dat gesprek heeft hij de CEO gevraagd "opnieuw te investeren in Frankrijk".

Bedrijfswagens

Renault verkocht vorig jaar wereldwijd 2,55 miljoen wagens, 6,3 procent minder dan in 2011. Buiten Europa groeide de verkoop wel met 9,1 procent, maar dat volstond niet om de zware daling in Europa goed te maken. Toch hield Renault beter stand dan concurrent PSA Peugeot Citroën, dat eerder een volumedaling van 16,5 procent bekendmaakte.

Renault presteerde met een klap van 18 procent in Europa een pak slechter dan de markt, die met 8,6 procent kromp. De Franse autobouwer geeft daarvoor twee verklaringen: hij wilde zijn marges behouden en in het Verenigd Koninkrijk werd het dealernetwerk geherstructureerd, waardoor het marktaandeel in dat land daalde. Nog een reden waarom Renault het minder goed deed, is dat het modellengamma al wat ouder is en heel wat potentiële kopers op de nieuwe Clio wachtten.

Renault blijft het wel goed doen bij de bedrijfswagens. In alle regio's ging het marktaandeel vooruit, en in Europa was Renault bij de bestelwagens voor het vijftiende jaar op rij marktleider, met een aandeel van 15,5 procent.

Dankzij zijn aanbod van elektrische wagens - vier modellen - is Renault het voornaamste merk in dit segment in Europa, met een marktaandeel van 28 procent.

Rusland

De twee hoofdmerken van de groep evolueerden in tegengestelde richting: Renault verkocht 6 procent minder, Dacia 4,8 procent meer. Het is onder meer dankzij het succes van de Dacia Duster dat Rusland - met zijn slechte wegen - de derde markt is geworden voor de Renaultgroep, na Frankrijk en Brazilië. Andere landen waar Renault sterk staat, zijn Algerije (26 procent marktaandeel), Marokko (36,6 procent), Roemenië (33,8 procent) en Argentinië (14,8 procent). Op de Europese markt is Renault teruggezakt naar de derde plaats, achter VW en nu ook Ford.

Voor 2013 voorspelt Renault een groei van de wereldmarkt met 3 procent en een verdere daling van de Europese automarkt met 'ten minste 3 procent'. Toch wil Renault zijn verkoop dit jaar opdrijven, door verder te groeien buiten Europa en in Europa zelf marktaandeel te winnen.