Direct naar artikelinhoud

'Veel jongeren verkiezen tweedehands iPhone'

Met nieuwe kleurtjes en niét met een goedkoper prijskaartje. Zo wil Apple nog meer zieltjes winnen voor zijn iPhone. Jongeren halen echter hun neus op en zoeken naar alter- natieven, want een nagel- nieuwe iPhone vinden ze nog steeds te duur.

De lauwe reacties op de gloednieuwe iPhone 5c, waarvan iedereen dacht dat het een budgetmodel ging worden, spreken boekdelen. Ondanks zijn plastieken jas en nogal goedkoop uiterlijk kost de smartphone toch een dikke 599 euro. Om jongeren en groeimarkten als China aan te spreken ligt dat bedrag nog te hoog.

"Die prijs zorgt echt wel voor een hoge instapdrempel", legt trendwatcher Peter Van Hende uit. "Consumenten zullen eerder geneigd zijn om een goedkope iPhone met een duur abonnement te kopen dan omgekeerd." Hij verwijst daarmee naar markten als de Verenigde Staten. Daar kost de nieuwe iPhone 5c net geen tweehonderd dollar, op voorwaarde dat je er een kostelijk telefoonabonnement van twee jaar bijneemt.

Bij ons heeft de iPhone door zijn hoge nieuwprijs wel een exclusief imago. "Het zijn dure apparaten die door hun prijs een kwaliteitsvol imago met zich meedragen", weet Mario Pandelaere, die consumentengedrag bestudeert aan de Universiteit Gent. "Zo'n telefoon wordt gelinkt aan mensen uit een beter milieu. Dat merk je vooral bij jongeren, die sneller dan volwassenen hun identiteit koppelen aan consumptiegedrag. Veel pubers compenseren onzekerheid met de goederen waarmee ze zich omringen."

Het is daarom niet onlogisch dat jongeren ook effectief zo'n iPhone willen. "Maar zoveel geld op tafel leggen is bij hen echt niet evident", vindt trendwatcher Van Hende. "Meer dan een statussymbool is een smartphone nu vooral een massaproduct geworden. Jongeren zijn eerder geneigd om een oude iPhone over te nemen van hun ouders of over te stappen naar een veel goedkopere smartphone van een ander merk. En als ze dan toch absoluut een iPhone willen, zullen ze er wel eentje op de kop tikken via de tweedehandsmarkt."

Volgens 2dehands.be wordt op dit moment zo'n vierduizend keer per dag gezocht naar oude iPhones. Dat is 10 procent meer dan vorig jaar. Telkens Apple een nieuwe versie van zijn smartphone voorstelt, stijgt de vraag naar oudere modellen. De beheerders van 2dehands.be merkten ook op dat een derde van de gebruikers die op zoek is naar een smartphone een iPhone op de kop wil tikken.

Het is niet verwonderlijk dat Apple uitgerekend nu met een kleurrijke iPhone op de markt komt. "Het is voor hen een make or break-jaar. Apple is zijn voorsprong verloren en elke smartphone begint er ondertussen hetzelfde uit te zien. Met die kleurtjes willen ze nu dus vooral hun markt verbreden en nieuwe doelgroepen aanspreken", zegt Van Hende. "Door elk jaar nieuwigheden toe te voegen houden ze hun product voldoende fris en overtuigen ze consumenten ervan dat de nieuwste versie altijd beter is", vult Pandelaere aan.