Direct naar artikelinhoud

Boeing 787 Dreamliner klaar om eindelijk de lucht in te gaan

Tenzij de weergoden alsnog roet in het eten gooien, voert Boeing deze ochtend een allereerste proefvlucht uit met zijn lang geanticipeerde 787 Dreamlinermodel.

De maidenvlucht van het 787-model stond oorspronkelijk gepland voor september 2007, maar werd meermaals uitgesteld. Nadat de Dreamliner twee jaar lang werd geplaagd door een aaneenschakeling van technische storingen, zou het eerste gebruiksklare model eind 2010 afgeleverd moeten worden. De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing maakte zijn 787 Dreamliner-programma een eerste keer wereldkundig in april 2004. Het nieuwe model werd voorgesteld als een zuinig, middelgroot model voortgestuwd door twee krachtige motoren. Geassembleerd op de Everettsite in de noordwestelijke staat Washington, werden drie verschillende modellen van de Dreamliner ontwikkeld. De 787-8 kan 210 à 250 passagiers vervoeren, over vluchtroutes van 14.200 tot 15.200 kilometer. De 787-9 heeft dan weer een capaciteit van 250 tot 290 passagiers, voor reizen over een afstand van 14.800 tot 15.750 kilometer, terwijl de derde telg, de 787-3, 290 à 330 passagiers kan vervoeren, met een bereik van 4.600 tot 5.650 kilometer.

Mankementen

De eerste Dreamliner werd in juli 2007 al ceremonieel ingehuldigd, een eerste vlucht zou kort daarna volgen. Een al te boude voorspelling, zo bleek echter. Als gevolg van softwareperikelen kondigde Boeing in september en oktober 2007 een maandenlange uitstel af. In januari 2008 werd opnieuw een driemaandelijks uitstel afgeroepen, ditmaal als gevolg van onvoldoende progressie in de assemblage. In april en november 2008 werd de testvlucht nogmaals uitgesteld, terwijl Boeing via een persbericht in mei 2009 bekendmaakte dat zijn klanten rekening moesten houden met een bijkomend uitstel van nogmaals zes maanden. Telkens lagen technische mankementen, zowel in de software als in de assemblage van de vleugels, aan de basis van het uitstel. Twee jaar later dan voorzien komt de Dreamliner nu dus toch van de grond, meldde Boeing gisteren. Inmiddels plaatsen ongeveer 65 klanten, waaronder het Amerikaanse United Airlines, ruim 840 bestellingen. De eerste modellen zouden tegen eind 210 moeten worden afgeleverd. (LDW)

Lichter materiaal, betere prestaties