Direct naar artikelinhoud

Woestijnvis en VIER vinden 'Man bijt hond' opnieuw uit

De opvolger van De Kruitfabriek wordt meer dan waarschijnlijk een nieuw actuamagazine van de makers van Man bijt hond. Al wil men bij Woestijnvis niet spreken van een opvolger van het beroemde magazine.

Een maand geleden beslisten VIER en Woestijnvis dat er dit najaar geen nieuw seizoen van De Kruitfabriek zou komen. Vier weken later wordt het steeds duidelijker welk programma de talkshow zal opvolgen. Geen nieuwe talkshow deze keer, maar wel een nieuw actuamagazine. Een ploegje van enkele Woestijnvissers die vroeger hebben meegewerkt aan Man bijt hond broedde de voorbije weken op het programma. Ook voormalig Radio 1-presentator Gilles De Coster brainstormde af en toe mee, maar maakt geen deel uit van de vaste kern omdat hij nog aan andere projecten werkt.

Het project heeft de laatste weken een steeds vastere vorm gekregen, geeft men bij Woestijnvis toe. "We hopen dat deze piste het haalt." Ook bij VIER acht men de kans reëel dat dit magazine er komt. "Na verschillende brainstorms is een groepje programmamakers vrij eensgezind over de richting die het programma uit zou kunnen gaan. De kans wordt steeds groter dat dit programma op het scherm zal komen", zegt woordvoerder Kristof Demasure. "Wij hebben er in ieder geval een goed gevoel bij."

Iedereen beroemd

Hoe het programma er precies zal uitzien, wil men nog niet kwijt, ook al omdat er de volgende weken nog aan geschaafd moet worden. Maar het wordt in ieder geval geen opvolger van Man bijt hond "omdat er nu toch al een programma met die insteek bestaat", wijst men bij het productiehuis naar het Eén-programma Iedereen beroemd. Zeker is wel dat het nieuwe magazine wil inspelen op de dagelijkse actualiteit, maar dan in een andere vorm dan wat men met Man bijt hond deed. Hoogstens zal het verre familie zijn van het bejubelde magazine, maar dan vooral door de manier waarop men nadenkt over de actualiteit. "We willen met VIER in ieder geval een link met de actualiteit behouden", geeft ook Demasure aan. "Op onze zender moet je zien wat er leeft en wat er beweegt. We willen de betrokkenheid van onze kijkers bij wat er gebeurt tonen met een eigen stem."

Hoewel het programmavoorstel steeds duidelijker afgelijnd is, wil men bij Woestijnvis en VIER de knoop nog niet definitief doorhakken. Pas eind juni zal men beslissen of het nieuwe programma al meteen in september op antenne komt of dat men het best nog even laat rijpen. Ook de frequentie ligt nog niet helemaal vast, al gaat men er wel van uit dat het een dagelijkse afspraak zal zijn.

"Tegen de zomervakantie moet er duidelijkheid zijn over wanneer het programma op het scherm komt", zegt Demasure. Bij groen licht zal dan ook het uitzenduur bekeken worden. Een optie zou kunnen zijn om het rond kwart voor acht uit te zenden, vlak voor Komen eten. VIER zendt daar nu Rasters uit, maar die quiz heeft het erg moeilijk tegen de concurrentie van Iedereen beroemd en Familie (VTM). Het programma zit meestal net onder de honderdduizend kijkers.

"We zijn nu net met de laatste opnames van Rasters bezig en zullen bekijken wat we met een volgend seizoen zullen doen. Alles is nog mogelijk", sluit Demasure een einde van het programma niet helemaal uit.

Liveshow

Een voordeel van het nieuwe magazine is ook dat het goedkoper zal zijn dan een dagelijkse talkshow als De Kruitfabriek. "Maar dat was zeker niet het uitgangspunt, eerder een gevolg ervan", zegt Demasure. "Bovendien verandert dit sowieso niets aan onze investeringen voor het najaar. VIER wil er van maandag tot zondag zijn, in het weekend onder meer met de liveshow The Million Pound Drop (een spelprogramma waarbij je een miljoen euro kan winnen, JDB), omdat we ook dan aanwezig willen zijn met een entertainmentprogramma voor een breed publiek."

Met die uitbreiding hoopt VIER de nieuwe zender verder te kunnen laten groeien. Dit voorjaar had VIER een marktaandeel van 10,6 procent in de commerciële doelgroep van 18- tot 54-jarigen. VT4 had vorig jaar in dezelfde periode een marktaandeel van 11,5 procent.