Direct naar artikelinhoud

Bart De Wever bekeert zich tot de fiets

Heeft N-VA-voorzitter en Antwerps burgemeester Bart De Wever het licht gezien? Al drie weken fietst hij overal naartoe, heeft hij gezegd op het Vlaamse Congres Verkeersveiligheid. 'In Antwerpen is fietsen de snelste manier om van A naar B te geraken. En soms lijkt het ook de enige manier.'

Sinds De Wever zich bekeerde tot de fiets, kijkt de burgemeester met een andere blik naarhet Antwerpse verkeer. "Ik trek ronduit grote ogen bij het rijgedrag van sommige automobilisten", vertelt De Wever. Dat hij niet alleen is, blijkt uit de klachten die hij dagelijks krijgt over onaangepast rijgedrag van Antwerpse automobilisten. "Infrastructuur is belangrijk, maar gedragsverandering bij weggebruikers is ook cruciaal", aldus het Vlaams-nationalistische boegbeeld.

De Wever deed deze verrassende uitspraken tijdens de elfde editie van het Vlaams Congres Verkeersveiligheid. Op het congres maakte Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) de nieuwste ongevallencijfers bekend. Goed nieuws is er voor de motorrijders en (jonge) autobestuurders. Bij beide doelgroepen is het aantal dodelijke slachtoffers fors gedaald. Fietsers en voetgangers, daarentegen, blijven onze achilleshiel.

Tijdens zijn speech zei De Wever dat hij "een wrang gevoel" overhoudt aan de tegenvallende cijfers. Hij deed ook een opvallende aankondiging. "Ik ben sinds kort zelf een fietser. Logisch, want in Antwerpen is fietsen de snelste manier om van A naar B te geraken. En soms lijkt het ook de enige manier", vertrouwde De Wever het publiek toe.

'Verfietsing'

Naar aanleiding van zijn eigen ervaringen op de fiets, een elektrisch exemplaar van de stad, belooft De Wever de veiligheid van fietsers te verbeteren. De komende jaren zal het STOP-principe (waarbij voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer voorrang krijgen op privéverkeer, ADB) verder worden toegepast in Antwerpen. Dat geldt vooral in woongebieden en schoolomgevingen. Bovendien gaat het stadsbestuur veilige schoolroutes aanleggen, zodat jonge fietsers veilig naar school kunnen rijden.

Automobilisten zullen op hun beurt strenger worden aangepakt. "Wij zijn vragende partij voor meer bevoegdheden om foutparkeerders ambtelijk te kunnen beteugelen", aldus de burgemeester. Die beloofde ook nog om de zone-30 in Antwerpen uit te breiden. Volgens De Wever zijn de straffe voornemens geen loze beloftes. "Ik heb sinds kort zelf een fiets, dus ik sta volledig achter de verfietsing van Antwerpen."

Humorist Armand Schreurs, die de ludieke intermezzo's op het congres verzorgde, kreeg na de toespraak van De Wever het publiek op zijn hand door de nieuwe betekenis van N-VA toe te lichten: "Niet-Voor Automobilisten."

Tram niet vergeten

De uitspraken van De Wever staan haaks op de plannen van het Antwerpse stadsbestuur om de auto meer plaats te geven in het stadscentrum. Toch ontkent De Wever dat hij een bocht neemt. "Het cliché dat N-VA de partij is van Koning Auto heeft nooit geklopt. Voor alle duidelijkheid: de auto heeft nog altijd een plaats in Antwerpen. Het is niet zo dat ik plotseling het licht heb gezien. Fietsers zijn belangrijk, ik hoef niet op een fiets te zitten om dat te weten. De verfietsing van Antwerpen staat in het bestuursakkoord."

Toch benadrukt De Wever ook dat hij nog altijd een andere koers vaart dan zijn voorganger Patrick Janssens (sp.a). "In Antwerpen heerste lang de gedachte dat de ideale stad een stad is zonder auto's. Dit stadsbestuur maakt een einde aan die cultuur. We kiezen voor een realistische visie, waarin zowel fiets als auto een plaats hebben. En niet vergeten: de tram."

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) kan haar vreugde om de fietsende De Wever moeilijk verbergen. Coördinator Eddy Klynen bedankte de burgemeester om gastheer te zijn van het congres. "Eerst wilden we u chocolade geven, maar ik heb uit goede bron vernomen dat u die heeft afgezworen. Aangezien u een republikein bent en ook van fietsen houdt, heb ik een boek voor u mee dat u op het lijf is geschreven: De Fietsrepubliek."