Direct naar artikelinhoud

Kleding passen zonder je om te kleden

In drie minuten twee jassen passen, vier shirts, twee broeken. Tot voor kort zou dat topsport zijn, maar in de virtuele paskamer die deze weken in een Nederlandse winkel staat, is het een makkie.

Kleren uittrekken hoeft niet meer; nou ja: alleen de jas. Dan neemt de klant plaats voor een beeldscherm waarop zijn eigen filmbeeld wordt geprojecteerd. Met armbewegingen kun je op het scherm een keuzemenu bedienen, en daarna het ene shirt na de andere jurk passen, moeiteloos. Geen getrek meer aan te nauwe en stijve broekspijpen die je nauwelijks meer uit krijgt.

Het is een bijna-primeur in de Bijenkorf. "Er heeft zo'n apparaat gestaan in Bahrein, en een in Japan", zegt Jauko Hartveldt van EG+, het bedrijf dat de virtuele paskamer heeft gemaakt. Ook daar nog op proef, want goed genoeg is het systeem nog niet.

Dat is waar. De groene jas die er virtueel uitziet als een antiek helgroen Russisch gala-uniform, blijkt in het echt een doodgewone, wat saai-groene jas van slobberige snit. En in de projectie van de broeken lijkt zelfs de verslaggever een gespierde bink.

Komisch

Maar de virtuele paskamer komt eraan, daarvan is ook de woordvoerder van de Bijenkorf overtuigd. De voordelen zijn groot. "Je kunt snel even de hoogtepunten van een collectie doornemen om te zien wat je interessant vindt. Nu is het nog niet goed genoeg, maar over één of twee jaar is dat wel beter."

Volgens Hartveldt van EG+ biedt de virtuele paskamer nieuwe mogelijkheden. Een foto van de virtuele kleding kan worden gemaild, maar kan ook op de sociale media worden geplaatst, zodat je kunt horen wat vrienden ervan vinden. "En als we de klant kennen, kunnen we bij het aanbod ook rekening houden met zijn voorkeur. Wie alleen maar spijkerbroeken wil, zal dan geen krijtstreepje gesuggereerd krijgen."

De paskamer werkt op techniek die is ontwikkeld om spelletjes te spelen. De software is van Kinect, door Microsoft gemaakt voor zijn succesvolle spelcomputer Xbox. Het beeld is driedimensionaal, wat in dit geval wil zeggen dat de virtuele kleding zich om het lichaam heen lijkt te vormen. Met komische vervormingen, omdat elk kledingstuk een beetje opgeblazen lijkt.

Brillen passen

Op internet kan virtueel passen al lang. Bij sommige websites kan de klant een foto uploaden, plus zijn maten doorgeven. Vanaf dat moment kan hij op een statische virtuele pop van zichzelf allerlei kleding hangen. Zalando experimenteerde ermee, en in Engeland gebruikt Tesco het systeem al geruime tijd. Virtueel brillen passen is al heel gewoon.

Virtuele verkoopmethoden in de winkel zijn aan een opmars bezig. In sommige vestigingen van Media Markt staat een 'smart adviser', een virtuele verkoper op een manshoog beeldscherm. Deze smart adviser legt met engelengeduld alles uit over de smart tv van Samsung, beantwoordt vragen en demonstreert snufjes. Het systeem moet in de toekomst veel meer apparaten gaan demonstreren. Volgens Hartveldt van EG+ blijft de gemiddelde klant vier minuten naar de virtuele verkoper luisteren, veel langer dan was verwacht. "En daarna snappen ze eindelijk wat een smart-tv is."

De virtuele paskamer is deze week nog te zien in de Bijenkorf in Amsterdam, daarna in Den Haag, Rotterdam en Eindhoven.