Direct naar artikelinhoud

Gezonken Congoboot ruikt naar verzekeringsfraude

De soap over de Congoboot kent een pijnlijke ontknoping. Donderdagnacht zonk de Charlesville in de Baltische Zee. Vermoed wordt dat er verzekeringsfraude in het spel is. 'Dit dossier is een vaudeville', zegt zakenman Tom De Wilde, die het schip wilde redden.

De laatste overgebleven Congovaarder, volgens maritiemminnend Vlaanderen "een uniek topstuk", is een wrak. Normaal gezien moest de Charlesville gisterochtend in Litouwen aanmeren, allicht om er onder de sloophamer te gaan. Maar donderdagavond begon de sleepboot voor de Poolse kust "rare bewegingen te maken en van zijn koers af te wijken", zegt Adriaan Linters, voorzitter van de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie (VVIA).

"Nadien stoomde de sleper full speed naar de haven van Gdansk. Het spoor van de Charlesville zelf waren we kwijt. Alles wijst erop dat het schip gezonken is. Zelfs als het geborgen wordt, zal het enkel nog rijp zijn voor het schroot."

De voorbije maanden ondernamen maritieme organisaties vergeefse pogingen om de Charlesville van verschroting te redden. De boot met Antwerpse roots deed de afgelopen jaren dienst als jeugdherberg in het Duitse Rostock, maar die ging onlangs failliet. Kenners van het dossier vermoeden dat de boot nu moedwillig tot zinken is gebracht en spreken van verzekeringsfraude. "In elk geval zal deze zaak nog een staartje krijgen, want in Duitsland komen er de laatste tijd verschillende schandalen aan het licht", stelt Linters.

Niet zeewaardig

"Of het effectief om een ongeval gaat, is inderdaad nog maar de vraag", zegt ook Eric Van Hooydonk, voorzitter van Watererfgoed Vlaanderen. Volgens hem was de Congovaarder onvoldoende zeewaardig gemaakt voor zijn afvaart. "De patrijspoorten in het schip waren volgens onze bevindingen onzorgvuldig dichtgemaakt."

Van Hooydonk beschikt naar eigen zeggen ook over beeldmateriaal waarop te zien is hoe er voor de afvaart heel wat waardevolle, historische stukken uit de Charlesville werden weggehaald. "De Duiters hadden nochtans enkel de toelating om het schip te verplaatsen, niet om er iets aan te wijzigen."

Samen met potentiële investeerders zette Watererfgoed Vlaanderen alles op alles om de boot met het koloniale verleden te redden. Gents zakenman Tom De Wilde ging begin deze maand nog in op het Duitse aanbod om het schip voor één symbolische euro te kopen.

"De Duitsers hebben een dubbele rol gespeeld", meent hij. "Ze hebben nooit de ambitie gehad om het schip te verkopen, zagen het liever naar de schroothoop gaan. Dit hele dossier is een vaudeville, een spijtig verhaal."