Direct naar artikelinhoud

Logo 'De Morgen' onherkenbaar gemaakt

De redactie van De Standaard heeft op hun website het logo van De Morgen van een foto gehaald bij een verslag van Rock Werchter. De strategie daarachter is publicitair weinig doordacht.

Toen op de nieuwssite van de krant De Standaard een foto vanop de Werchterwei verscheen, was die voorzien van enkele wazige vlekken. Op de foto stonden festivalgangers die tijdens het optreden van de Amerikaanse band 30 Seconds to Mars een tekstbord in de lucht hielden. Het bordje was een gratis promogadget van De Morgen, de geschreven tekst 'fuck me please' was een uitnodiging aan het adres van zanger en sekssymbool Jared Leto. Niet zozeer de tekst of het bordje vielen op, wel dat de webredacteur van De Standaard Online het De Morgen-logo dat de bordjes sierde, onleesbaar had gemaakt.

Het fenomeen heet blurring en nieuw is het niet. Het Nieuwsblad deed het in 2012 met foto's van de uitreiking van De Gouden Schoen, een voetbaltrofee die de naam van hoofdsponsor Het Laatste Nieuws als opschrift heeft. Dat opschrift werd door Het Nieuwsblad weggeveegd op de foto's die ze in haar krant publiceerde. Toen klonk het: "Wij doen met De Gouden Schoen wat zij doen met onze banners tijdens de Ronde van Vlaanderen." In haar berichtgeving over de wielerwedstrijd 'Omloop Het Nieuwsblad' kiest Het Laatste Nieuws eveneens voor een sponsorneutraal taalgebruik. De koers heet in die krant kortweg 'de Omloop'.

Domme zet

Maar wat levert dat nu op, zo'n rondje merkneutraliteit? Volgens het reclamebureau Boondoggle valt een wazig beeld net extra op en wakkert het de nieuwsgierigheid aan. "Kijkers zouden proberen achterhalen wat erachter schuil gaat. Wanneer de merknaam zichtbaar is, staan de meeste mensen daar waarschijnlijk niet eens bij stil."

Piet Wulleman, consumentenpsycholoog en strategiedirecteur bij reclamebureau DuvalGuillaume ziet maar één reden om een merknaam te blurren: een concurrent geen naambekendheid geven. "Sommige merken geloven nog altijd dat de consument in een vacuüm leeft. Alsof lezers niet op de hoogte zijn van het bestaan van andere kranten." Wulleman vindt het strategisch dan ook een domme zet. "Een krant staat voor objectieve en eerlijke informatie. Door iets te blurren tast ze de kern van haar product aan. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat het vanuit een hoger echelon beslist werd. Mensen die instaan voor de merkbekendheid zijn verstandiger dan dat."

De verantwoordelijke van de website bevestigt dat ze geen opdracht gegeven heeft om het logo te verbergen. Ombudsman Tom Naegels denkt na of het thema voor zijn column geschikt is.