Direct naar artikelinhoud

Slecht weer en wantrouwige consument remmen Duvel af

De brouwer van speciaalbieren Duvel Moortgat heeft niet zo'n best eerste kwartaal achter de rug, zeker niet in vergelijking met het sterke jaar 2011. De omzet groeide maar matig en het bedrijf heeft last van margedruk.

In een tussentijdse verklaring zonder harde cijfers zegt Duvel Moortgat dat de omzetgroei in de eerste drie maanden maar matig was in vergelijking met een jaar eerder. Het eerste kwartaal van 2011 was immers zeer sterk. De verkoop heeft voorts te lijden onder het lage consumentenvertrouwen en onder het slechte weer begin dit jaar.

De groei die de Breendonkse brouwer alsnog neerzette, kwam vooral uit het buitenland. De export en buitenlandse productie van Duvel Moortgat (in Tsjechië en de VS) tekende vorig jaar voor een kleine helft (44,8 procent) van de geconsolideerde omzet.

De Duvelbrouwer heeft voorts te kampen met margedruk. Die vloeit voort uit hogere grondstofprijzen en hogere logistieke kosten. Die laatste zijn onder meer een gevolg van de opstart van een nieuw logistiek centrum. In februari nam de groep een nieuw logistiek centrum van 25.000 vierkante meter in gebruik langs de N16, vanwaar voortaan alle bieren vertrekken. Duvel Moortgat verwijst ook naar "een intensievere marketingcampagne" als verklaring voor de lagere marges.

Meevaller

Een meevaller zijn dan weer de financiële kosten. Die liggen iets lager dan een jaar eerder, hoofdzakelijk door kleinere koersverschillen.

Duvel Moortgat zei eind maart, bij de publicatie van de jaarcijfers, in 2012 opnieuw naar groei van omzet en resultaat te streven. Dat streefdoel blijft wellicht overeind, maar aan concrete voorspellingen waagt de brouwer zich niet. Als reden hiervoor worden "de onzekere economische situatie" en "het aanhoudende slechte weer" vernoemd.