Direct naar artikelinhoud

Culinair verantwoord snacken

Elke dag aardappelen, vlees en platgekookte groenten is een optie, maar waarom zou je als er zo waanzinnig veel leuke alternatieven zijn om gezond, lekker en gevarieerd te tafelen. Als het over eten gaat, is onze goesting altijd groot, dus maken we de balans op van wat er hot en happening is in culiland.

Op restaurant gaan doen we graag, maar het hoeft niet altijd een driegangenmenu met aangepaste wijnen te zijn. En dat heeft de restowereld begrepen. Terwijl de sterrenzaken een na een de deuren sluiten - eind dit jaar sluiten In de Wulf van Kobe Desramaults, De Karmeliet van Geert Van Hecke en Dôme in Antwerpen - is de keuze aan casual food in een kwalitatief jasje exponentieel gestegen.

Het begon met de transformatie van de hamburger tot culinair gerecht. Iets daarna volgde de upscale versie van de hotdog: de Würst van Jeroen Meus. Ook Wim Ballieu ging met zijn gehaktballen voor comfortfood in een hip jasje, en opende vier jaar geleden al de eerste vestiging van Balls & Glory in Gent.

Ook gerechten zonder gehakt uit (groot)moeders keuken zijn tegenwoordig helemaal restaurantwaardig: denk maar aan boterhammen, soep of kroketten. En natuurlijk wordt er over de grenzen gekeken naar die lekkere, exotische streetfood. De ideale testcase voor een nieuw, funky snackgerecht? Een foodtruck. Checken dus waar de rij het langst is op de komende foodtruckfestivals en je weet wat de volgende hype wordt.

onze favoriete culi-snacks

Taco's en nacho's in Tranquilo in Antwerpen. Op Facebook.

Pizza bij Otomat in Antwerpen. www.otomat.be.

Gebraden kip bij Poule & Poulette in Brasschaat en Antwerpen. www.poulepoulette.com.

Hamburgers bij Burgers & Booze in Antwerpen. burgersandbooze.be.

Gehaktballen bij Balls & Glory in Antwerpen. ballsnglory.be.

Vaker veggie

In die trend naar gezonder eten past ook dat we steeds vaker voor veggie kiezen. Nog maar pas deed Eva vzw een onderzoek waaruit blijkt dat 16,4% van de Vlamingen en zelfs 19,5% van de Brusselaars drie keer of meer per week vegetarisch eet. Vlees blijft een vast onderdeel van ons menu, maar uit cijfers van de FOD economie blijkt toch dat de Belg elk jaar 900 gram minder vlees op z'n bord schept.

"In kant-en-klaarmaaltijden vertaalt zich dat in een groter aanbod aan vegetarische gerechten. En zelfs in de vleesindustrie krijgen groenten meer invloed omdat mensen meer belang hechten aan gezond eten", zo weet Charlotte Boone van Flanders Food. "Niet alleen auto's gaan hybride, waarschijnlijk vind je binnenkort in het versvak ook hybride burgers waarbij vlees en groenten gecombineerd worden."

De opmars van

de kookpakketten

Gezond en gevarieerd eten willen we graag, maar daar kunnen we best wat hulp bij gebruiken. Ziedaar het succes van de kant-en-klare kookpakketten.

Vier jaar geleden zette Smartmat vanuit Zweden voet aan wal in Antwerpen. Als pioniers op de markt van kookpakketten moesten ze mensen overtuigen van het concept. "De Belgen moesten wennen aan het idee dat iemand anders bepaalt wat op tafel komt", vertelt Séverine Debecker bij Smartmat.

Ook het Gentse Foodbag maakt sinds twee jaar Vlamingen gelukkig met hun kenmerkende bruine zakjes met verse ingrediënten. "De grootste uitdaging voor klanten is om het een eerste keer te proberen. Er zit altijd een ingrediënt bij dat je niet kent of minder graag eet, maar meestal valt het eindresultaat goed mee", vertelt Stéphane Ronse van Foodbag.

Voor de twee bedrijven is het vooral de kunst om te weten wat hun klanten verlangen. "We proberen de pakketten te verfijnen op maat van de wensen die er zijn", horen we bij Smartmat. "Zo lanceerden we net de box Friends' Dinner. In de doos zit alles voor een feestelijk etentje met vrienden en de recepten werden ontwikkeld met de Zweedse kok Christer Elfving."

Foodbag speelt met zijn nieuwe box Plat du Jour in op het drukke ritme van gezinnen met kinderen. "Gezond en gevarieerd eten is voor hen belangrijk, maar de gerechten mogen niet te ingewikkeld zijn. Dus kozen we voor klassiekers met een twist. Of er is de optie om een gezonde kant-en-klare schotel te bestellen, voor die ene busy day dat koken echt geen optie is."

Beide ondernemingen hebben duurzaamheid in hun DNA. "Dat is best een uitdaging", vertelt Stéphane van Foodbag. "De klanten willen zelf dat het transport en de inhoud duurzaam zijn, maar willen het pakket ook geleverd krijgen wanneer het hén past."

"Van in het prille begin hebben we ingezet op ecologisch transport, bioproducten, lokale leveranciers,... en daardoor zijn we niet de goedkoopste", klinkt het bij Smartmat. "Maar onze klanten betalen graag dat ietsje meer omdat ze weten dat wij zoveel belang hechten aan de ingrediënten, hun afkomst, de koelwagens. Tegelijk willen we de klanten die daar niet spontaan over nadenken, stimuleren om te kijken naar de impact van wat ze eten."

www.smartmat.be,

www.foodbag.be.

6x foodtrends

om van te smullen

Keep it cool

Riepen wij in de winter nog dat thee de nieuwe koffie is, dan moeten we deze zomer ons taalgebruik bijstellen. "Thee is het nieuwe water", weet Charlotte Boone van Flanders Food. "Een paar jaar geleden zag je overal water met een smaakje, nu zijn drankjes op basis van thee een hit." Dat betekent niet dat het zwarte goud heeft afgedaan. Al is het wel tijd voor iets nieuws in koffieland. En als het op nieuwe koffietrends aankomt, zijn ze helemaal mee in het Antwerpse Caffènation. "We experimenteren al een drietal jaar met cold brew en sinds vorig jaar hebben we zelf een combo met ginger ale en tonic op de kaart staan. Superlekker, tenminste als je de juiste koffie gebruikt die ook correct werd klaargemaakt."

Via de webshop van Caffènation kan je alles kopen om thuis cold brew te zetten.

Is er leven na gin-tonic?

Hopla, begin over de opvolger van gin-tonic en je hebt meteen ieders aandacht. Koning G&T heerst nog steeds op de terrassen, maar andere drankjes azen volop op zijn titel.

De eerste mogelijke opvolger is cider. Het appeldrankje is populair in het Londense uitgaansleven, toch een sterk argument. Dat dacht ook Alken-Maes, want zij lanceren het deze zomer in de supermarkt.

Gido Van Imschoot, sommelier in hotelschool Spermalie, zet er echter zijn geld niet op in. Wanneer hij met zijn leerlingen naar een cidermakerij trekt, blijven de glazen halfvol. En als het jonge volk niet mee wil, wordt het niks.

Van Imschoot gelooft dan weer in de kansen van vermouth. Reden nummer één: het drankje scoort in Barcelona. En met Martini heeft het een voortrekker van internationaal formaat. De moeilijkheid is dat er zowel droge als zoete vermouth bestaat en dat mixen zowel met sterkedrank, wijn als frisdrank kan. Leuk voor de creatieve barman, minder evident voor de cocktailleek.

Geen nood dus voor al wie begonnen is een eigen gin te stoken: de hype is nog niet gaan liggen. Minstens deze zomer is het nog done om op zoek te gaan naar de ideale gin-toniccombo. Santé!

Shaken, not stirred à la James Bond

Toch al eens proeven of vermouth kan slagen als zomerdrankje? Met dit recept treed je in de voetsporen van 007.

Ingrediënten:

6 delen wodka

1 deel droge vermouth

ijs

schijfje citroenschil

Zo maak je het:

Koel het glas met enkele ijsblokjes. Doe de rest van het ijs samen met de wodka en de droge vermouth in de shaker. Goed shaken. Verwijder de ijsblokjes uit het glas, voeg de inhoud van de shaker toe en werk af met de krulletjes citroenschil.

Granolagekte

Vraag ons niet hoeveel nieuwe soorten granola we het afgelopen jaar al proefden: met quinoa, met extra veel kaneel, om zelf te bakken,... "De ontbijtgranen zijn duidelijk volwassen geworden", weet Charlotte Boone van Flanders Food. "Jamie Oliver is de aanstoker van de granolagekte in Engeland, in de Belgische supermarkten blijft het aanbod in vergelijking met de overburen dan nog beperkt."

Bij Smartmat doen ze anders wel vrolijk mee met de granolagekte. "Anders Åsarby, de man die Smartmat in België lanceerde, maakt al jaren granola voor zijn kinderen. Toen we met een ontbijtpakket begonnen, vond hij het logisch om 'zijn' granola in het pakket te integreren. Al snel merkten we dat we die granola ook apart moesten aanbieden, omdat er zoveel vraag naar is." Als het op ontbijt aankomt, hoeft het voor de meeste Belgen niet te ingewikkeld. "Recent hebben we ons ontbijtpakket omgegooid: in de week krijg je de basics, met granola, yoghurt, brood, kaas en eitjes. Voor de weekends is er een uitgebreid brunchpakket. Maar granola ontbreekt nooit."